Itrail – For alle der løber trailløb

 

Et univers for alle os der elsker at løbe trail. Og elsker du det ikke endnu, så kommer du helt sikkert til det. Velkommen til. 

 

Velkommen til Itrail universet

Velkommen til Itrail. Det er et univers hos Iloebesko.dk, som kun beskæftiger sig med trailløb og alt hvad der hører til omkring det. Vi har forsøgt at skabe et inspirerende trail univers som tilfredsstiller både den erfarne trailløber, men bestemt også ham eller hende der gerne vil i gang med trailløb. At løbe trail er en disciplin for sig selv, og derfor synes vi det er vigtigt at skille dette ud i sit eget lille univers.
Trailløb i sin brede forstand vinder mere og mere terræn blandt langt de fleste løbere, og derfor er det naturligt for os at skabe mere fokus omkring det. Men hvad kan du forvente dig af Itrail universet:

  • Fokus på test af Trail løbesko
  • Læs tips og guides til trailløb
  • Inspiration til både erfarne og nye trailløbere
  • Facts omkring trailløb
  • Videoguides med fokus på trail temaer
  • …..og meget meget mere

Du kan herunder starte med at se vores intro-video til hele konceptet, og eller kan du bevæge dig længere ned på siden og træde ind i et univers af og for trail løberen. Har du nogle input, eller måske et eller andet du mangler på siden og i vores lille univers, så hører vi som altid meget gerne fra dig.

 

Introvideo til Itrail universet


Se vores intro video til denne side inden du læser videre. Her kommer vi ind på hvad du kan forvente dig af vores trail univers.

Velkommen til, og held og lykke.

 

Hvad er trail eller trailløb?

Hele konceptet stammer fra “trails” som i bund og grund var en sammentrækning af både løb og vandring. Det siges at denne betegnelse stammer fra især lande med mange bjerge og højdemeter.
Men i Danmark har vi, som du nok er bekendt med, ikke så mange høje bjerge, derfor vil Trail være noget anderledes i Danmark.

Trail eller trailløb er for nogle (mange) løbere den her lidt ubekendte faktor, som man ikke rigtig ved om man skal elske eller hade. Mange ender ud med at hade den, eller det er måske et stort ord at bruge, men mange ender ud med ikke at prøve at løbe trail, fordi de har hørt at det er både hårdt og krævende.
Det er for så vidt også rigtig nok. At løbe trail kan (og skal) være en smule krævende og hårdt, men frem for alt skal det være sjovt. Og det er hele essensen af trailløb, det er super sjovt og hvis du giver det en chance vil du hurtigt opdage at de danske skove og naturen generelt bliver din helt egen store legeplads.
Lige netop det at, man opdager at man kan bruge trail som et “pusterum” gør det ekstra sjovt. Lad pulsur, kilometertider og egne rekorder blive hjemme i skuffen, og nyd så den danske natur i dens fulde flor. Det er hvad trail kan handle om, og bør handle om. Når du så er blevet mere glad for at løbe trailløb, så kan du nemt begynde at udfordre dig selv igen hvis du ønsker det.

 

Inov8 trail løbesko

Inov8 løbesko
Inov8 er et brand som, hvis du løber trail, så kender du det. Det har specialiseret sig at fremstille løbesko til både den erfarne og den mere nye trailløber. Inov8 har den klare fordel at deres absolutte fokus er på at fremstille fodtøj til outdoor mennesket, og derved og trail løbesko.

Allround

Mudder

Sne og is


 

Er du nybegynder? – Se vores infochart om trailløb

stor infochart og guide til trailløb

Det er okay at bruge denne infochart i artikler og på hjemmesider hvis i husker linket tilbage til denne artikel. 

 

Salomon trail løbesko

salomon løbesko
Salomon er kendt blandt sportsfolk for at have fokus på at fremstille funktionelt fodtøj og funktionel beklædning til outdoor mennesket. Mange kender den også fra mange af verdens skisportssteder, da de også er aldeles aktive på den front. Men de fremstiller fremragende trail løbesko, hvor funktionaliteten hele tiden er i fokus. Ikke de billigste trail løbesko du kan finde, men til gengæld nogle af de bedste.

Mudder

Sne og is


 

Forskellige former for trailløb

Der er som ved så meget andet avanceret sport, ikke bare noget der hedder trailløb. Der findes selvfølgelig forskellige former for trailløb, og der findes derfor også forskellige typer for trail løbesko. De er udviklet til at varetage den opgave som den enkelte form for trailløb tilbyder.

Den almindelige trail og den der er mest anvendt af nybegyndere og dem som holder formen ved lige over vinteren. Det er løb i skoven, på enten skovstien eller måske i mountainbike sporet. Er du nybegynder starter du nok på skovstien, og når du så skal have lidt mere udfordring så er det op og løbe på de noget smallere MTB spor.
Underlaget er stærkt varierende, og kan være både grusstien som går gennem skoven, det kan være en skovbund fyldt med blade eller mudder eller det kan være jordveje. Der er rigtig mange muligheder i det vi kalder det almindelige trail.
Løbeskoen til det almindelig trailløb er kendetegnet ved at sålen ikke er voldsom profileret, da underlaget er forholdsvis tørt og fast.

Den våde trail er en lidt mere udfordrende form for trailløb. Her er det typisk et mudret eller meget vådt underlag som primært er til stede på løbeturen. Det kan sagtens stadig være i en skovbund, rundt omkring en sø eller måske på en jordvej efter megen regn. Når de nævnes som våde trails så er det typisk noget der er tilgængeligt i perioderne hvor det regner meget i Danmark. Så efteråret er et rigtig godt bud på hvornår du kan kommer i nærheden af disse udfordringer.
En løbesko til de våde trails er typisk kendetegnet ved at sålen er langt mere profileret end på en almindelig trail løbesko. Og det er den fordi den skal ned og have greb i det bløde underlag, og sørge for at du ikke glider i nogle af de mange retnings skift.

Det glatte trail forgår til vinter. Det er hvis du er ude og løbe på is og eller sne. Det kan faktisk både forgå i terrænet, men bestemt også på de almindelige landeveje, fortove m.m. Det er bare et spørgsmål om der er faldet sne nok. Men har du prøvet at gå på et fortov som er saltet og ordnet, og så direkte over i et stykke hvor der er is og sne, så kan du helt sikkert nikke genkendende til at den form for underlag er voldsomt udfordrende. Det kræver så bare noget ekstra hvis du skal løbe på det. Der skal man altså helst være en erfaren trailløber.
Skoene til trailløb på isglatte overfalder er kendetegnet ved en gummisål der har indbygget pigge som kan bore sig ned i sneen og isen og på den måde opnå det optimale greb.

Hvis vi snakker løb og konkurrencer som selvfølgelig også findes i ovenstående beskrivelser, så er der i Danmark kommet en større og større tendens til at vil udfordre sig selv. Folk vil ikke bare løbe almindelig trail mere, der skal ligesom noget mere til. Derfor ser man mere og mere at forhindringsløb/trailløb fremstå med forskellige former for udfordringer. Bl.a. er et fænomen som OCR løb vundet meget frem i Danmark de sidste par år. Det er en blanding af trailløb, forhindringsløb og crossfit. Det foregår i mange tilfælde i en eller anden form for udforende terræn, og de øvelser/udfordringer man skal lave med udgangspunkt i at bruge sin egen krops vægt. Lidt som man kender det fra crossfit.

 

De bedste artikler og guides til trailløb

Nedenstående har vi forsøgt at samle de bedste guides og artikler omkring trailløb.


 

Trail løbesko er en videnskab

….. eller er det?

Vi indrømmer gerne at trail løbesko kan være lidt af en bakketop at skulle passere. Ikke så meget ude i terrænet, men mere når du står overfor at skulle købe dit første par trail løbesko. For det kommer du til hvis du kommer til at holde af trailløb. Skoene er det første du køber, for det giver bare en langt bedre opfattelse af hele situationen og oplevelsen.
Inden vi skriver videre så kan du også herunder se vores video omkring hvorfor trail løbesko er så vigtige når du løber i terrænet, og vi kommer samtidig i videoen også lidt ind omkring hvorfor trailløb er blevet så populært.

Håber du nød videoen. Men tilbage til det med skoene. Som vi også er inde på i vores videoguide omkring valg af trail løbesko så kan det, groft sagt, være forskellen på om du bliver på dine ben, eller du ender i sølet. Det er selvfølgelig meget sat på spidsen, det ved vi godt, og for nybegynderen som vi i videoen anbefaler starter langsomt ud, med ikke så krævende terræn, så er det nok ikke et problem med at skoene ikke holder fast i underlaget.

Sålen er hjertet i en trail løbesko

Men men men lige så snart du synes at skovstierne og de almindelige grus stier bliver for kedelige (og tro mig, den tanke dukker hurtigt op i dit hoved) så skal du til at bevæge dig ud på mere gyngende grund. Og så er det skoene bliver dit helt essentielle redskab. For så kommer du i softground underlag. Det er flere forskellige former af det, og det er her du som skokøber bliver forvirret. Og det er fuld ud forståeligt.

Men som videoen også beskriver så skal du kigge lidt på om du skal løbe i decideret mudder, eller du “kun” vil ud hvor underlaget bliver mere blødt (typisk den våde skovbund, hvor det ikke er decideret mudder) Skal du vove dig ud i mudder og ligende blødt underlag, så skal du gå efter nogle trail løbesko med godt greb i underlaget. Og hvad betyder så det? Jo typisk er det en trail løbesko med nogle aggressive gummiknopper i bunden af sålen. De går så ned i underlaget og skaber bedst mulig friktion.
Er du på jagt efter optimale trail løbesko til det lidt mindre krævende underlag, så kan du gå efter en trail løbesko med knap så profileret ydersål.

Kigger du ud på et landskab (by eller terræn) som er dækket af is og sne så er snakken igen noget andet. Når der en sjælden gang i Danmark falder så meget sne at det dækker veje og fortove, så nulstilles byløb og terrænløb for en kort stund. For er der is og sne på veje og lignende, så ved vi alle sammen godt at et par almindelige løbesko er spejlglatte. Der vil mange så nok i første omgang forsøge sig med sine normale trail løbesko – og oftes også med held, da man som regel vælger en rute hvor det kan lade sig gøre. Men ellers findes der altså også trail løbesko med pigge. Det vil sige at der i den profilerede ydersål er bygget små aluminiums pigge ind i sålen, som på egen fantastisk vis kan stå bedre fast i sne og især is.
Det er også sådan at denne form for sko, praktisk talt sagtens kunne bruges til de meget mudrede trail løb – og det gør jeg også selv – men kun når jeg ved der er terræn hele vejen rundt. Altså ikke noget med asfalt eller beton som man lige skal lunte på. Det klarer piggene i sålen ikke. Så det giver sig selv at pigge i en profileret ydersål kun vil give mere greb når det er meget mudret, men disse effektive pigge slides altså ned med det samme når de kommer på asfalt eller beton. Derfor kan de ej heller rigtig bruges med succes på landevejen når der er is. For kommer du forbi passager hvor beboerne har saltet og gjort deres fortov lækkert for s løbere, så ødelægger du dine pigge på løbeskoene.

Videoguide: Vælg de rigtige såler til trailløb

 

trail sål til stier

Den almindelige sål på en trail løbesko til ikke så krævende terræn. Knopperne på sådan en sål er typisk ikke længere end 4-5 mm. Klarer en smule krævende underlag, men ikke ekstremt krævende underlag

trail løbesko til mudder

En trail løbesko til det noget mere krævende og våde terræn. Knopperne på sådan en sko kan sagtens være 8-10 mm lange. Det giver optimalt greb i underlaget

Her er det illustreret hvordan man kan få trail løbesko med pigge. Den almindelige sål svarer til en trail løbesko til mudder. Piggene er især velegnet på is eller i andet glatføre

 

Trailløb kan være både afstressende og motiverende

Efter en lang sæson på landevejen så er du måske ved at gå en smule død i dit løb. Men du ved også inderst inde at hvis ikke du får løbet over efteråret og vinteren så vil den form du så nøjsomt har bygget op i både foråret og sommeren forsvinde.
Trailløb bringer lidt det sjove tilbage til dig som står i den her situation.

Det kan være ufattelig afstressende og motiverende ikke at skulle løbe efter et eller andet program, slå ens sidste kilometertid eller måske træne op til et marathon. Derfor er det at løbe trail både sjovt, motiverende og afstressende. Trail kan i hvert fald bruges til at bringe det motiverende ind i dig igen. Når en løbetur ikke er bestemt af længde og tempo fra starten, så bliver den noget mere spiselig, og det højner motivationen betragteligt. Derfor skal du bruge det at løbe trailløb i vinter og efterårs perioderne som motivation. Nyd at løbe. Lad terrænet bestemme hårdheden, og mærk efter på kroppen med hensyn til længde. Det er sjovt og motiverende.
Naturen spiller en meget stor rolle når vi skriver både afstressende og motiverende. Det er ikke kun det at du ikke skal “pace” dig selv, men også det faktum at du kommer lidt væk fra landevejen og ud i naturen gør rigtig meget ved både sanser og humør. Hvor du måske er vant til at løbe ud af en lang og lige (og kedelig) landevej, så er der hele tiden nye ting i skoven eller omkring søen som du kan kigge på og som du skal forholde dig til. Det er både afstressende og motiverende.

Løb efter hvad naturen har at tilbyde dig idag. Lad vær med at sætte et kilometer antal på hjemmefra. Mærk efter i kroppen og løb så efter omgivelserne, så opnår du den sjoveste form for trailløb. Men pas på, for du kan helt sikkert blive bidt af det.

 

Vidste du at trailløb….

Rent faktisk er en fantastisk form for træning – på rigtig mange måder. Hvis du kommer efter det at løbe trail, og du finder den der magiske ting med det bliver det her løbe pusterum hvor du egentlig bare render og leger og har det sjovt i skoven. Så vil du elske den fact, at trailløb er ganske fantastisk træning for dig, måske endda bedre (og nemmere) træning end du kan opnå på landevejen når du løber.

Mange frygter intervaltræning på landevejen, og kommer aldrig rigtig igang med det fordi det er jo lidt hårdt. Men den træning får du ganske gratis forærende i trailløb. Når naturen udfordrer dig med bakker og udfordrende underlag så kommer din intervaltræning helt af sig selv. Det vil sige at nærmest uden du opdager det, så kommer pulser op og ringe. Hvis du eksempelvis kommer til en bakke, så brug den til at holde tempoet op af (pulsen stiger naturligt) og når du når toppen, så kan du slippe igen (pulsen falder)
En ganske genial måde at få lavet både tempo og intervaltræning. Du vil helt sikkert opleve at dit åndedræt bliver væsentlig forbedret, fordi du hele tiden sætter det på prøve og derved forbedrer det når du løber i udfordrende terræn.

Kroppen bliver langt mere smidig af at løbe trailløb. Dine sener og led bliver mere fleksible og elastiske. Når du løber på udfordrende og ujævnt underlag så “tvinger” du kroppen til at træne både led og sener, og du vil sikkert opdage at du bliver mere smidig når du er kommet ind i en god rytme med at løbe trail.

Når du løber på landevejen så bliver det rigtig meget de samme muskler og mange monotome bevægelser. Også her er trailløb ganske godt for din krop. Du vil helt sikkert opdage at der bliver brugt andre og flere muskelgrupper når du løber trail.

 

 

trailloeb er meget flotte oplevelser

Trailløb byder på mange flotte oplevelser. Det skal du glæde dig til

 

 

Case: Derfor løber jeg trail

Der kan være rigtig mange årsager til hvorfor man løber trail. Nedenstående har jeg selv (sagde hunden) skrevet om min tilgang til det at løbe trail og hvorfor jeg synes det er så fedt. For jeg er nemlig blevet grebet af “trail løbs dillen”

Trail løb er et pusterum i en tid hvor alt skal trackes

  • Jeg elsker trail - og det gør jeg af flere årsager. Trail bliver i langt de fleste tilfælde brugt som et pusterum for mig. Et pusterum væk fra den der lidt kedelige tendens til altid at skulle tracke alt og hele tiden forbedre sig. Den fælde skal jeg ikke gøre mig selv for god til ikke at være faldet i. Og vil selvfølgelig også skynde mig at sige at jeg også tracker nogle af mine trail løbeture - men det er ganske få, og der bliver på ingen måde gået op i resultatet som der gør når den står på løb på landevejen. Men en smule konkurrencemeneske er man jo altid:-)Når jeg løber trailløb i skoven eller rundt omkring den lokale sø/Nor så slapper jeg af på en helt anden måde end når jeg løber almindeligt landevejs løb. Kan ikke sådan helt specifikt fortælle hvad det er der gør at min krop slapper mere af med denne form for løb, men hvis jeg selv skal pege på nogle ting, så er det nok en god blanding af naturen, stilheden og den store udfordring som det i bund og grund er. Jeg kan godt lidt at presse mig selv når jeg løber, og det gør jeg jeg meget tit når det er på landevejen, og det kender du sikkert kun alt for godt, det kan nærmest blive en besættelse. Hele tiden at skulle holde en kilometertid, eller slå den sluttid fra sidste gang. I skoven og andre steder med trailløb presser jeg kroppen, men det er på en helt anden måde. Det er ved at udfordre terrænet. Der er masser af små udfordringer i den danske natur, og der er plads til meget mere "leg" når jeg løber trail. Det hele bliver bare meget mindre monotomt.Hvor mit landevejsløb er meget lige ud af landevejen, og bliver det rigtig vildt, så bygger vi lidt interval og temposkift på. Så er glæden ved at snørre trail løbeskoene og suse ud i skoven hvor jeg både får lov til at hoppe, springe og balancere. Der er altså en fed fornemmelse i at hoppe ind over en træstud, springe over en træstamme eller måske balancere på selv samme træstamme. Og det der sker er at jeg ganske automatisk udfordre mig selv og mig krop - det elsker jeg. Pulsen kommer højt op når man bevæger sig i bølgende landskab. Balancen bliver bedre når du enten skal over en træstamme, eller du ved at underlaget er lidt drilsk, så du skal holde det rigtige spor. Trailløb er for mig et sted hvor jeg stresser af med mit løb.Træner ved siden af mit løb også crossfit med en fast stamme af deltagere, og der er løb i terrænet også en væsentlig del af både det sociale og den seriøse træning. For selv om du har det sjovt, så kan jeg garantere at træningen er i top. Kroppen elsker de mange aspekter af træning som der kan opnås med trailløb. Til sidst en anbefaling, til dig som endnu ikke er kommet igang eller måske er en smule i tvivl om hvorvidt trailløb er noget for dig. Prøv det, for det er virkelig rigtig sjovt. Og der er plads til alle niveauer. Det styrer du selv, og det er det fede.–Ronni Andersen, Ejer af Iloebesko.dk

 

Trail løbesko fra andre mærker og brands

Nedenstående har vi forsøgt at liste trail løbesko fra mange af de mest kendte brands inden for trail løbesko. Nogle af dem har vi testet og skrevet anmeldelser af, andre er på vej. Er der nogle modeller som synes mangler, eller en test du savner, så skal du endelig ikke holde dig tilbage med at sende os en mail på mail@iloebesko.dk Vi hører rigtig gerne fra dig.
Ud for hver sko finder du betegnelsen (A) = Allround, (M) = Mudder og (I)= Is og sne

Asics løbesko

  • Asics Gel Fujiattack (A)
  • Asics Gel Fujitrabuco (A)
  • Asics Gel Arctic (I)
  • Asics Gel FujiEndurance (M)
  • Asics Gel FujiPro (A)

Mizuno løbesko

  • Mizuno Wave Kien (A)
  • Mizuno Wave Hayate (A)
  • Mizuno Wave Mujin (M)

Nike løbesko

New Balance løbesko

  • New Balance Hierro (A)

  • Salming Trail T2 (A)
  • Salming Trail 5 (M)

  • North Face Ultra Vertical (A)
  • North Face Ultra Endurance (M)

Saucony løbesko

Adidas løbesko

  • Adidas Supernova Trail (A)
  • Adidas Kanadia (M)
  • Adidas Terrex Tracerocker (A)