Vinterløb, for eller imod?

Vinterloeb-god-ide
Vi kender det alle sammen. Vi kommer direkte fra et forår og en sommer hvor vi har været flittigt på landevejene for at få luftet løbeskoene. Men så kommer efteråret og ikke mindst vinteren. Så sker der noget i kroppen på de fleste. Det er ikke den samme motivation du finder frem når du skal ud og løbe i mørke og kulde, er det vel?

Men fortvivl ikke, vi prøver i denne artikel omkring det at løbe om vinteren, eller i efteråret at stille skarpt på fordele og ulemper omkring det at løbe når det er køligere og noget mere mørkt. Måske hvis vi er heldige får vi også motiveret dig til at komme afsted selvom det er vinter. For der skal ikke så meget til – det behøver ikke være besværligt at løbe vinterløb.

Der findes selvfølgelig allerede den gruppe løbere hvor vinteren bliver budt velkommen med åbne arme. Efterår og vinter er alig med mere plørede veje, og ikke mindst stier. Det er en årstid som trailløberne mange gange elsker, fordi at udfordringen bliver lige den tand større. Og løber du dine trails i skoven, så slipper du også mange gange for vinden – den modbydelige kolde vind der kan være når det bliver vinter. Og så synes jeg personligt at det er super fedt at løbe om vinteren.

Alt er selvfølgelig relativt, og det er fuldstændig op til den enkelte løber hvordan man ønsker at løbe når det bliver koldt. Vi har nok alle forskellige forudsætninger med vinterløbet. Nogle vil holde grundformen, mens andre vil sætte kroppen på nye udfordringer.

Mange vælger løbebåndet……

Når det bliver vinter så vælger rigtig mange at løbebåndet skal være deres foretrukne sted at løbe. Det er der grundlæggende heller ikke det mindste i vejen for at man gør. Man skal bare være opmærksom på de ting man går glip af ved at vælge løbebåndet frem for løbeturen i den frie vinterkulde. På den anden side så vinder du altså også nogle ting ved at vælge løbebåndet. Vi har herunder listet fordele og ulemper op ved at vælge løbebåndet når du løber om vinteren:

 

Fordele og ulemper ved vinterløb på løbebånd

Fordele

Nemt og bekvemt

For ham eller hende der er vant til at løbe, vil de fleste nok give os ret i at vinter løbeturen er lidt mere tidskrævende end sommer løbeturen. Alene omklædningen tager noget længere tid, og det kan være 15 minutter du sagtens kan bruge andre steder i en travl hverdag. På løbebåndet er det bare dit sædvanlige løbetøj, og så er du afsted. Det skal selvfølgelig tages med i overvejelserne om du bor langt fra dit fitnesscenter, hvis det er der du løber. For transporttiden dertil skal også tælles med.

Varmere – mere behageligt

Er du kuldeskær er det alt andet lige noget varmere i fitnesscenteret eller hjemme i stuen på løbebåndet. Og du bliver fri for at skulle tænke på kulde, blæst og chill-faktor ved vinterløb

Mindsket risiko

På et løbebånd har du naturligvis mindsket risiko for skader, kontra det at tage en tur på landevejen eller i skoven omvinteren. Du kan udenfor risikere at skulle løbe på sne eller is, og på den måde være mere udsat for risikoen ved skader.

Ulemper

Ingen udfordring

Når du vælger løbebåndet, så er det ligeud, ligeud og ligeud. Du kan hvis løbebåndet tillader det spicy dit løb op med at skulle lidt op af bakke, men det er så også det. Du skal være forberedt på en noget "kedeligere løbetur" når du vælger løbebåndet.

Monotont

Når du kun løber ligeud, og der ikke er nogen anden udfordring, så bliver din løbetur lige pludse meget monotom, og med det følger en træning der ikke er lige så effektiv som turen på landevejen..

Mindre forbrænding

Hvis du vil forbrænde mest muligt, så er det ned af løbebåndet og ud på landevejen. Alene det at kroppen skal aktivere nogle flere muskler ved løb udenfor, via sving, temposkift m.m. giver dig en bedre forbrænding. Jo mere alsidig træning, desto bedre forbrænding

Du bliver en oplevelse fattigere

Når du løber på løbebåndet suser af sted, så ser du højst sandsynligt ud af det samme vindue, eller ind i den samme hvide væg. Ude i naturen har du mulighed for at se noget nyt hver gang. Og vil du løbe den samme rute udenfor, så er der ikke mange dage der er ens når det er vinter. Så ude på landevejen får du bare noget mere for pengene.


 

Inden du bevæger dig ud i vinterløb

Der er nogle få ting du skal gøre op med dig selv inden du bevæger dig ud i at vinterløbe. Vores anbefaling går helt klart på at du skal gøre op med dig hvad du ønsker at bruge dit vinterløb til?

Og bruger du dine løbeture om vinteren til supplement til andre sportsgrene. Mange løbere vælger den beslutning at vinter løbeturen skal være 5-10 kilometer, og de skal bruges for at holde grundformen ved lige. Når det er vinter og der er risiko for sne og is glatte veje, så er det ikke altid nemmere at få f.eks. en gang fartleg, tempoture eller intervaltræning op og stå. Så et godt råd herfra, er at du skal gøre op med dig hvad du vil med vinterløbet. Gå strategisk frem efter en plan – en god vinter løbeplan.

 

8 skarpe råd til vinterløb i det fri

Inden du bevæger dig ud på landevejen eller i skoven om vinteren, så får du lige 8 rigtig gode råd med på vejen

SAFETY FIRST: Løber du når det er mørkt - Brug reflekser og lys. Der sker desværre alt for mange uheld i trafikken på grund af manglende sikkerhed

Korrekt beklædning giver dig den bedste oplevelse, og den bedste træning. Læs mere nedenfor omkring optimal opbygning af løbetøj til vinterløb

Tag dig i agt for glatte underlag. Brug eventuelt pigsåler eller kæder når du løber.

Blæser det, så husk det. Kulden bliver kun forstærket af vinden, så gør dig selv den tjeneste lige at stikke hovedet ud inden løbeturen og vurder vinden

Vindbrydende lag er vigtigt. Hvis det er vinterkoldt når det er vindstille, så er det modbydeligt vinterkoldt når det blæser. Gør dig selv den tjeneste at have et vindbrydende lag i løbe-garderoben 

Væske er vigtigt. Kroppen arbejder mere, og du skal være opmærksom på dine væskedepoter inden løbeturen.

Socialt løb. Det er altid nemmere at komme afsted i kulden hvis man er flere, og man har lavet en aftale om at skulle af sted.

Din hud er udsat. Kulde og frost mod huden giver en belastet hud. Så sørg for at behandle den godt, eventuelt med fugtighedscreme efter løbeturen

At løbe om vinteren er fedt fordi:

Det at løbe altid er fedt, og er man ordentlig forberedt, så er vinterløbeturen ikke nogen udfordring. Det er nemt at skrive, men måske ikke så nemt for alle at udføre. Når det bliver gråt, kedeligt og mørkt, så kommer der en reaktion i mange menneskers kroppen. Det bliver sværere at trække i løbetøjet, og det bliver en længere proces at komme ud at løbe.

Men vinterløb er fedt fordi:

  • Du forbrænder lidt flere kalorier
  • Du får renset hjernen for dagligdagens stress og jag
  • Du ser naturen på en helt anden måde
  • Du udfordre dig selv på en anden måde
  • Du får et adrenalin kick af at “Yes jeg gjorde det sgu” Og så slemt var det da heller ikke…

 

vinter-loeb-forberedelse

 

Hold på varmen – Hele kroppens opbygning

 

HOVED OG HÆNDER:

Rigtig mange laver fejl på netop dette område af kroppen. Der er en tendens til at man fryser om ører og hænder, og det er bestemt ikke behageligt. Men der er mange der begår den fejl at de tager alt for store og tykke handsker og huer på, og det bliver omend endnu værre for din løbetur.Og hvorfor nu det? Jo du synes selvfølgelig det er koldt i straten, og derfor er hænder og ører meget udsat, men du skal ikke løbe mange meter før at d kan mærke varmen komme ind i kroppen, og hvis du så har for tykt et lagt på, så bliver det ubehageligt. En lille bonus info er at nogle af steder hvor du "sveder meget ud" er netop igennem hovedet og hænderne, så du skal sørge for at de genstande du løber med er åndbare. Det er super vigtigt for komforten

 

OVERKROPPEN:

LAG PÅ LAG = rigtig gerne 3 lag. Der er nogle der laver den fejl at tage et eller 2 lag på, og så tage for tykke lag på. Vores klare anbefaling er at man bruger 3 eller måske 4 lag, og så holder du dine lag lidt tyndere. På den måde får overkroppen de bedste arbejdsbetingelser, og du som løber får de bedste forudsætninger for at regulere varmen undervejs. Forstil dig at du kun havde 2 lag på på løbeturen. Løbeundertøj + et alt for varmt isolerende lag uden på. Så kommer du afsted, og du får alt for hurtigt varmen, og du har egentlig lyst til at smide det yderste lag, men smider du det, så løber du rundt i undertrøje i vinterkulden. Det er ikke en optimal situation for nogle - så gå altid efter 3 eller fire lag når du vinterløber.

BENENE:

Ikke helt det samme lag-princip gør sig gældende her. Du kan godt bruge 2 lag på benene. Det kunne være dine løbeunderbukser (korte eller lange) og så et par tights udover. Det der gør sig gældende på underdelen af kroppen er at man mange gange har et par løbetights hvori der er en form for opkradset for - det giver dig varmen. Og nogle løbetight er ligeledes fremstillet med en vindbrydende front. Har du ikke denne front, så er det vores klare anbefaling at du investere i noget løbeunderundertøj med windbreaker front. For beskytter du ikke underlivet mod kulde og blæst, så kan du ende op med eksempelvis blærebetændelse. Og det er der ikke nogen grund til at risikere

FØDDERNE

Det er ikke mange løbere der har vinter og sommer løbesko som de skifter imellem. Men luft isolere, så hvis du er vant til at have lidt luft i løbeskoene ude foran, så er du godt hjulpet på vej. Sidder dine løbesko derimod helt tæt til tæerne, så er der ikke noget isolerende luftlag til at beskytte. En fejl mange begår ved fødderne er løbestrømperne. Så tykke så muligt, så giver det mest varme. Det er en fejl. Du skal vælge sokker der giver dig en rigtig god svedtransport, så du mindsker risikoen for at dine fødder bliver alt for våde. For det er våde fødder der bliver kolde. Og løber du i tykke bomuldssokker så bliver fugten i sokkerne, og tæerne bliver alt for hurtigt våde.

Den optimale opbygning af dit vinter løbetøj

At bygge sin vinterbeklædning op er selvfølgelig 110% individuelt. Men vivil alligevel anbefale at man gør det efter 3 lags metoden. det er en metode som giver dig en frihed til at rokere rundt på de forskellige lag, og derved opnå den bedste løbetræning i vinter månederne.Vi starter indefra….

 

LAG NUMMER 1

 

Lag nummer 1 er det grundlæggende lag når du skal ud og løbe. Det er det lag du ikke rigtig har mulighed for at regulere på turen, uden det bliver en besværlig proces. Men ikke desto mindre er det nok det lag der er det vigtigste. Det er her du skaber den grundlæggende varme og beskyttelse.

Det er vigtigt at du finder dig et fornuftigt sæt løbeundertøj – det skal svedtransporterende ene og alene af den årsag, at forhindrer du væsken i at komme væk, så er der kortere vej til kulden, og det er ingenlunde behageligt når det er det inderste lag der skal skabe den grundlæggende varme.

Et rigtig godt råd til lag nummer 1 er at løber du i megen kulde og eventuelt med lidt vind – så skal du have et par løbeunderbukser (korte eller lange) der bremser kulde og vind ind mod underlivet. Ellers kan du risikere at ende op med en gang blærebetændelse.

 

LAG NUMMER 2

 

Det isolerende lag. Det lag der skal bringe varme til din krop. Og typisk også det lag der skal tage imod sveden/fugten fra det inderste lag. Og set i det lys, så må dit isolerende lag og meget gerne være svedtransporterende. Hvis du eksempelvis vælger bomuld her, så vil fugten blive hængende i trøjen, og risikoen for at sende alt kulden tilbage mod kroppen vil opstå.

lag nummer 2 kan være mange ting, og findes i mange afskygninger. Er det rigtig koldt, så er et mellemlag med en lille smule opkradset fór at foretrække, men er det lidt mildere i vejret, så kan mellemlaget sagtens være lidt tyndere. Du kan sagtens vælge at tænke i at lag nummer 2 skal kunne være et aftageligt lag. Så hvis du kommer afsted og det bliver alt for varmt fordi du har undervurderet vejret, så har du muligheden for at pille lag nummer 2 ud af din beklædning, og så kun bruge 1 og 3 på resten af turen.

 

LAG NUMMER 3

 

Det vindbrydende lag. Det 3. lag er det der skal bremse vind og fugt udefra. Vores klare anbefaling til dette lag er at det ikke må være for tykt. Det er på ingen måde behageligt at løbe med alt for tyk en jakke. Det vigtigste er fremfor alt at jakken (eller vesten) bremser den kolde vind mod kroppen. Vinden skal bremsen af den simple årsag at den kan virke rigtig kold indenfor jakken, og en kold vind igennem din jakke vil ødelægge hele din opsætning af løbetøjet. Så gå ALTID efter en jakke der bremser vinden. Mange jakker er ikke vandtætte, og det er for så vidt heller ikke nødvendigt. En vandafvisende løbejakke er i 9/10 tilfælde rigeligt til løberen.

Mange bruger en løbevest til 3. lag eller måske en jakke med aftagelige ærmer, så den bliver en løbevest. Ganske genialt, da du kun får mere muligheder for at regulere varmen. Enten ved at smide løbejakken helt, eller “bare” tage ærmerne af, og åbne for bedre cirkulation der.

Vi anbefaler

Som altid at man lytter til egen krop. Det er vigtigt at lytte til egne signaler – så det skal du altid huske på først.

Synes du at vinter løbeturen er utrolig træls, så kunne det være du skulle prøve et af 2 nedenstående anbefalinger:

En vinter løbetur i skoven – Det giver din løbetur i de kolde måneder et helt andet aspekt. Bevares, løbeturen bliver lidt hårdere på grund af terræn og udforing, men det er der ikke nogle der dør af. En anden klar fordel er at du inde i skoven mindsker risikoen for den kolde vind, så er du lidt kuldeskær – så ind i skoven med dig.

Gør din plan klar – Hvad vil du med dit vinterløb. Vores erfaringer siger at har du en plan for hvad du vil – så går det hele meget nemmere. Brug eventuelt dit vinterløb som et supplement til anden sportsgren. Mange vælger at bruge løb som nummer 2 sportsgren henover vinteren. Det kan eventuelt være som supplement til spinning. Bemærk dog at dine ben bliver noget tunge og trætte af spinning i kombination med løb, så tro ikke på at slå rekorder hvis du kombinerer disse 2 sportsgrene

LØB ER INDIVIDUELT - så lyt til dig selv, gør dine egne erfaringer og få så det sjove frem i vinterløbet. Vi vejleder og anbefaler i vores artikler - men vores ord er ikke lov. Vi anbefaler ud fra best practice, og ud fra vores erfaringer gennem mange år i løbebranchen

 

iloebesko er omtalt i:

 

About the Author:

Inkaneret udstyrsnørd og løber af 1. grad. Elsker friheden ved at løbe, og elsker at teste og prøve nye ting af.Feel free to ask me...

Kommentarer

  1. Stig  oktober 11, 2015

    Det er da bare 100 gange federe at løbe om sommeren, når man kun behøver at hoppe i et par shorts og en t-shirt😀 Generelt hader jeg vinter, men heldigvis elsker jeg at løbe, så jeg løber (næsten) ligeså meget, selvom der er kulde og sne. Det med løbebånd har aldrig rigtig kunne tænde mig. Det er kedeligt, og det er alt for let at stå af, når man bliver træt😝. Den mulighed har man ikke, når man er 5-10 km væk hjemmefra😉

    svar
  2. Michael Berg Larsen  oktober 11, 2015

    Awsome gennemgang. Jeg er imponeret – og smider gerne en opfordring til løbefolket om at skippe løbebånd og landevej. Tag turen ud i naturen, sæt tempoet ned. Få styrket fodled, styrke og balance. Løb en stor bue uden om alt, hvad der ligner ensidigt gentaget arbejde. Det slår folk ihjel (skader) på samme måde som akkordarbejdet på slagterier og i fiskeindustrien. Drop løbebåndet. Drop de lige lange stræk på landeveje. Søg ud på markerne, når sneen ligger højt eller bare brak. Søg ind i skoven. Find bakkerne. Lad naturen være din sparringspartner. Lad underlag og terræn være udfordringen. Nyd det dobbelte fokus, som giver ro i hjernen. 1) Din puls ryger og og ned – du er nødt til at forholde dig aktivt til det og få luftet ud fra tid til anden. 2) Dit nærvær er 100 procent – ellers ryger du på røven. Kan du magte de to fokus i længere perioder, så er du tæt på noget, der ligner mindfullness. Drop alt om slavisk at bogføre km-tider i regneark, når det er vinter. Og søg så evt tilbage til landevejen, intervallerne med videre, når solen vinder frem. Stærkere, mere smidig, med mere balance og nogle store lunger. God træning.

    svar

Skriv en kommentar