Løbesko til Løbebånd – komplet guide og oversigt

guide til løbesko til løbebåndNår det bliver mørkt udenfor mister du automatisk lysten til at dyrke udendørs sport – heldigvis har du fitnesscenteret der har løbebånd du kan benytte, men hvilket fodtøj er det lige der er bedst at bruge på løbebånd?

De 3 bedste bud på løbebånd løbesko

Her får du listen med de tre bedste sko. Du kan trykke på skoene for at komme ind at læse mere om dem, og se hvor de kan købes osv.

Hvorfor lige disse 3 sportssko? Jo, det er alle tre sko, der har et godt fundament, hvilket er det vigtigste når du vælger løbesko. Dernæst har skoene en god afvikling, som gør at du kan bruge skoene på forskellige hældninger af løbebåndet. Sidst men ikke mindst er skoene ikke de tungeste i deres klasse.

Hvilken type løbesko er gode til løbebånd?

At træne på løbebånd kan være godt for dig på mange måder. Vigtigst af alt er et løbebånd blødere end mange andre underlag (asfalt, fortov osv.) Det gør at du belaster dine fødder i mindre grad (og dine løbesko, hvilket gør at de kan få en længere holdbarhed). Jeg vil herunder gennemgå, hvad du skal ligge mærke til når du løber løbesko til løbebåndet. Du kan nemlig med god samvittighed vælge et par andre løbesko, end dem du almindeligvis løber i udenfor.

Løbebåndet er blødere

Som nævnt så er løbebåndet blødere end det underlag, som vi danskere almindeligvis træner på, som er asfalt, fortov, hårdtpakket grus mv.). Dette gør at du kan vælge et par sko med mindre stødabsorbering. Hvilket også ofte betyder at løbeskoen vejer mindre og føles let og dejlig at løbe i.

Jeg har lavet en oversigt over, og guide til, de bedste letvægtsløbesko.

Få en bedre løbestil

Da løbebåndet er nemt at løbe på, blødere end asfalten udenfor og uden ubehagelige overraskelser, vil løbebåndet være et godt sted at forsøge at arbejde med din løbestil. Har du været skadet er det første sted du bliver anbefalet at løbe også på løbebåndet, fordi det er nemt og sikkert. Derfor vil det også være et godt sted at forsøge at korrigere eventuelle dårlige vaner.

løbestilsanalyse_løbesko_bagfra_overpronation

Hvis du skifter fra en tungere og mere støddæmpende løbesko til en lettere løbesko, vil du hurtigt mærke at støddæmpningen og støtten ikke er som i din gamle løbesko. En lettere sko vil typisk have en tyndere stødabsorbering, og det gør ikke noget når løbebåndet også tager sin del af stødet. Samtidigt så vil du opleve at lettere løbesko vil promovere et mere naturligt løb længere fremme på foden. Løber du sædvanligvis med hællanding, kan det være rigtigt fornuftigt at prøve kræfter med at løbe med landing på mellem- og forfod. Det vil helt sikkert styrke dit løb og gøre dig til en hurtigere løber på længere sigt. Også udenfor fitnesscentret.

Vær opmærksom på dette når du får teste løbestil på løbebåndet

Skal jeg skifte løbesko?

Du skal ikke nødvendigvis skifte løbesko, når du begynder at løbe flere km på løbebåndet. Men det kan være en god idé, både for at holde dig gode venner med centerpersonalet, hvis dine sko er beskidte og våde fra sidste løbetur udenfor, og fordi du typisk kan klare dig med en mere minimalistisk og lettere løbesko på løbebåndet.

Gode råd til at løbe på løbebånd

Et løbebånd har en lang række fordele. Udover at det er nemmere når vejret bliver dårligt og mørket falder tidligt på, så kan du med fordel bruge nogle af de funktioner der findes i løbebåndet til at få en mere effektiv og god løbetræning. Personligt synes jeg det er lidt kedeligt at løbe på løbebånd, men ved at bruge nedenstående metoder har jeg kunnet træne effektivt på løbebånd i lange perioder.

Tempoløb

Sigter du efter et specifikt konkurrencetempo, eller vil du bare gerne presse dig selv til at yde lidt bedre end sidste gang, så er det oplagt at bruge et løbebånd. Her kan du bestemme det præcise tempo, altid holde øje med uret og lære din krop krop at løbe effektivt og økonomisk.

Vær opmærksom på at du skal løbe en smule hurtigere på løbebånd, for at have det samme energiforbrug og kraftoverførsel som udenfor. Dette kan korrigeres ved at øge løbebåndets hældning til 1 grad.

Brug hældningen

Udnyt på bedste vis at du på løbebåndet kan få underlaget til at hælde og imitere at du løber op af bakke. Bakkeløb og bakketræning er en af de meste effektive måder til at få pulsen op og styrke musklerne på bagsiden. Når du løber op af bakke skal du bruge dine hase- og ballemuskulatur mere end ved almindeligt løb på flad vej.

Variér din træning

Med løbebåndet har du mulighed for at lave meget målrettet og varieret træning. Det er nemt at skifte mellem intervaller, tempoløb, bakkeløb, restitutionsløb mv. Det skal du udnytte til at variere din træning. En varieret løbetræning giver det absolut bedste resultat og vil helt sikkert også hjælpe dig til at holde motivationen høj hele vinteren igennem.

Afslutning på løbesko til løbebånd

For at runde denne artikel af, så er det ikke et must at købe løbesko decideret til løbebåndet. Det kan dog være en fordel, hvis du vil prøve at eksperimentere med din løbeteknik og forsøge med nye træningsmetoder på løbebåndet. Jeg har anmeldt et væld af løbesko, og samlet dem alle på en liste, så du kan finde en anmeldelse på præcist den løbesko, som du er på udkig efter.

Har du erfaring med løb på løbebånd? Hvilke løbesko brugte du? Del dine oplevelser i kommentarfeltet.

 Skriv en kommentar