Jeg har mistet lysten til at løbe – hvad nu?

jeg har mistet lysten til at løbe - hvad nu?

At ramme muren er en ting for en løber, at miste lysten til at løbe er noget ganske andet. Vi kender nok alle sammen det at ramme muren på en løbetur. Du kan ikke mere, kroppen vil ikke mere, du har ikke fået fyldt ordentligt med benzin på motoren, og du går i stå. Det kan vi alle sammen sagtens komme over, det er bare at komme hjem og få fyldt depoterne godt op igen, så kører motoren på ny.
Men at miste lysten til at løbe er straks værre. At miste motivationen til at snørre løbeskoene og tage sig en god lang løbetur, det er aldrig sjovt, og det er for nogle noget af en bakke at skulle passere. Et bjerg der skal besejres for at man igen synes det er sjovt at løbe. Nedenstående artikel indeholder bl.a. en historie fra den virkelige verden om det at gå fra at elske at løbe til det at hade at løbe, og du kan også finde god råd til hvordan du eventuelt kan komme igang med at løbe igen hvis du har været gået i stå i en periode

Jeg har mistet lysten til at løbe – hvad gør jeg?

Ikke alle når at opleve det i løbet af deres løbe-karriere, men alligevel er der rigtig mange løbere som når til det punkt hvor løbeturen bare ikke er motiverende længere. Der kan være flere forskellige årsager til at du mister lysten til løb. Det er meget individuelt hvad det er der lige tricker dig. Nedenstående finder du vores bud på nogle af de hyppigste årsager til hvorfor folk går død i løbeskoene og løbeturerne. Men du kan selvfølgelig også finde gode råd til hvordan du tackler det og kommer igang igen med at løbe efter en ufrivillig pause på grund af manglende lyst og motivation.

Hvorfor har jeg mistet lysten til at løbe

Der kan være rigtig mange årsager og grunde til at du har mistet lysten til at løbe. Men bare rolig, du har altid mulighed for at komme op på hesten igen. Vi giver dig længere nede nogle gode råd og konkrete eksempler til at finde lysten til at løbe igen.
Der kan være 1000 forskellige årsager til at du ikke magter at løbe mere, eller ikke kan overskue løbeturen. Men der er alligevel nogle grunde der går mere igen end andre.

Overtræning:

Mange kommer ud for at de overtræner. Man synes alt er fryd og gammen, og man træner bare derud af. På et tidspunkt siger kroppen måske nej, og begynder at sende signaler tilbage til dig om at nok er nok. Måske løber du ind i små-skader som du ikke plejer at få. Hvis kroppen lige pludselig bliver for træt på grund af overtræning, så kan lysten til at løbe sagtens forsvinde mere og mere.
Løsning: Skru lidt ned for træningsblusset, og lad kroppen få lidt hvile så den kan restituere ordentligt. Så skal lysten nok komme tilbage til dig. Restitution er vigtigt, og det kan du læse mere om den rigtig restitution her.

Stresset hverdag:

Hvis kræfterne er der, så kan det være at det er din stressede hverdag der driller dig. At du ikke kan finde “hullet” i n presset hverdag til at få løbeskoene på og få løbet dig en tur. Det kan sagtens være at din krop ikke er træt, men det er dit hoved. Hovedet er fyldt med alle mulige andre ting, og så falder motivationen til at løbe i takt med den mere stressede hverdag. Hvis du presser dig selv til at løbe i sådanne perioder, så bliver løbeturen ikke en nydelse, og så sker det næsten altid at din lyst til at løbe forsvinder mere og mere. En løbetur skal være sjov, og du skal have overskud til at gennemføre den.
Løsning: Lad løbeskoene stå, få styr på de andre ting der driller dig. Du kan eventuelt sætte dig for at sætte 1-2 timer af i weekenden hvor du kan løbe. Lad vær med at presse 2-3 løbeture ind i hverdagen hvis der ikke er tid til det.

For høje ambitioner:

Ambitioner er godt, høje ambitioner er også godt – men for høje ambitioner kan om noget dræbe din motivation. Du behøver ikke hver gang at skulle løbe efter din PR. Hvis du hungre efter likes og anderkendelse hver gang du poster dine træningspas, og for hver gang du løber en tur sætter nye og endnu højere ambitioner, så dræber du dig selv på et tidspunkt. Eller rettere så dræber du din motivation, for på et tidspunkt rammer man muren. Det ser man ganske tit.
Løsning: Lad vær med altid at være en slave af uret og præstationerne. Giv dig selv lov til at nyde løbeturen engang imellem. Sørg for at nyde det at løbe, det er vigtigt for motivationen.

Målene for året er nået:

Du har været heldig at holde motivationen hele året, dine mål er nået, og lige pludselig har du ikke mere at stile imod. Målet i horisonten er væk. Det kan for nogle være motivations dræbende ikke at have et mål at stile imod. Rigtig mange er 110% på op mod et stort løb, alt er koncentreret mod at skulle præstere på en bestemt dag. Når målet (forhåbentligt) er indløst, så bliver det hverdag igen. For det første så kræver kroppen nok lidt hvile efter at du har presset den maksimalt i lang tid. Har du eksempelvis løbet et helt maraton, så er det vigtigt at du giver kroppen ro, men mange oplever også at motivationen falder. Det er helt okay.
Løsning: Lad kroppen bestemme. Det er vigtigt med hvile, og vigtigst af alt. Sørg altid for efter et langt løb kun at løbe lystbetonet. Når du har restitueret godt nok, så løb når du har lyst. Hvis du har endnu et stort løb lige rundt om hjørnet, så har du selvfølgelig taget højde for det i din træningsplan 🙂 Så er der helt styr på restitution og efterfølgende træning mod det nye mål.

Dårlig oplevelse:

Du har været så uheldig at opnå et dårligt resultat. Mange har en fornemmelse og et håb om hvor de gerne vil slutte når de løber et mål. Og hvis du så oplever ikke at kunne løbe/leve op til de forventninger du selv eller din omverden har til dig, så kan man nemt falde i den store gryde med manglende motiovation til at løbe. Der er rigtig mange faktorer der kan spille ind i den forbindelse. Vi kan alle sammen have en dårlig dag på kontoret, benene vil ikke som du gerne vil. Det kan også være inddirekte elementer der har vbæret skyld i at du ikke præsterede. Dårlig ernæring, manglende søvn, stresset hverdag er nogle af de hyppige årsager man ser når et “mål” falder til jorden.
Løsning: Skynd dig at komme ovenpå. Lav eventuelt en minianalyse på hvad der kan være årsag til at du ikke præsterede? Er det noget du kan have indflydelse på, så gør noget ved det. Er det udefra kommende elementer (som eksempelvis vejret) så glem det hurtigst muligt. Op på hesten igen, og så er du bedre forberedt til næste gang. Vi kan alle være uheldige eller have en dårlig dag.

Løbeskaden:

Der er ikke noget mere de-motiverende for en løber end en skade. Du vil rigtig gerne løbe men kan ikke give dig 100% på grund af en skade der driller. Så mister man alt for hurtigt lysten til at løbe. Skader kan virkelig være dræbende for motivationen. Der kan være rigtig mange årsager til skader, og det alene er en hel artikel værdig. Men nogle af de hyppigste grunde til løbeskader finder man i overtræning, forkerte løbesko og eller forkert underlag.
Løsning: Kom oven på. Skaden skal simpelthen have lov at hele op. Du skal give en løbeskade den hvile som den har brug for. Hvis du begynder for tidligt, så er risiko for skaden bryder op, og hvor du måske inden løbeturen var en uge fra at kunne træne rigtigt igen, så er du nu 3 uger fra at være 100% ovenpå igen. Så giv din krop tiden til at hele. Hvis du gerne vil ud og snuse en lille smule til det, så tag dine løbesko på og gå en tur. Det dufter da en lille smule af det.

Anden træning tager over

Det hænder at der kommer nye tilbud, andre former for træning. Det kan både være træning hvor der indgår en lille smule løb, eller en anden træningsform hvor der slet ikke er løb inkluderet. Men mange vil gerne prøve noget nyt, og nyt er altid sjovt, så mister man lidt motivationen for det gamle og kedelige. Det er også en mulighed at den nye eller anden træning måske tager noget af lysten fra dig som løber, da trænngen er så krævende at det ikke længere er sjovt at løbe en tur. Spinning kan være ekstremt hårdt for benene, og virkelig gøre dem trætte. Det kan sagtens være med til at spolere gejsten for en løbetur at du ikke kan præstere som du gerne vil på grund af trætte ben.
Løsning: Giv den nye træning en chance – det er aldrig skidt at prøve noget nyt. Men varieret træning er endnu bedre, så se om ikke det alligevel er muligt at kombinere den nye træning med noget løb ved siden af. Du kan eventuelt aftale med dig selv at du affinder dig med at du løber lidt langsommere.

Årstiden kan dræbe

Det er nemmere og for mange også rigtig meget sjovere at løbe i foråret og i den fantastiske danske sommer. Når det er mørkt efterår og vinter i Danmark så daler motivationen for rigtig mange løbere. Det gør den fordi det hele bliver meget tungere og en lille smule mere besværligt. Du skal bruge meget længere tid på at klæde dig på, det kan være farligere at løbe på grund af is og sne, ja der findes mange “undskyldninger” Og det kan i den grad få motivationen til at dale. Og så vælger nogle at tage det lette valg at springe løbeturen over
Løsning: Lov dig selv (og smid det gerne ind i din kalender) at hvor du i de lyse og varme måneder måske løber 2-3 gange om ugen, så løber du i det mørke halvår 1 gang (måske 2) om ugen. På den måde holder du formen, og når du kommer hjem så har du det rigtig godt, og så falder motivationen ikke.

Opsummering: Gode ideer til at komme igang med at løbe igen

Ovenstående er kun nogle problemstillinger og løsninger du kan rende ind i. Der findes helt sikkert mange andre risici og givne løsninger til de udfordringer. Men det vigtige i den her proces må helt klart være at du skal lytte til kroppens signaler, for rigtig mange af de grunde der gør at du mister lysten til at løbe bunder i kroppens signaler. Det er lidt ligesom med en person der får stress. Kroppen kan tåle at køre på højt blus i en given periode, på et tidspunkt siger den stop, og så bremser du bare helt op. Så lyt i tide, og se om ikke der er noget forebyggende du kan gøre.
Trap lidt ned for træningen hvis du synes at løb er ved at “kvæle dig” En lille smule løb er trods alt bedre end slet ingen løb.

Det hele lyder meget filosofisk og en lille smule smart, men det er faktisk ikke så svært. Kroppen sender dig helt sikkert nogle signaler når den er træt, stresset, ikke i topform eller lign. Lyt til dem, og så er du en skridt længere fra at rende ind i den mur der hedder “mistet lysten til at løbe”

Løberen der mistede lysten – Historien fra det virkelige liv

Denne historie er i skrivende stund helt frisk, og er faktisk i en face hvor der stadig arbejdes på at nå tilbage til fordums lyst og motivation for en løbetur. Jeps, du har gættet rigtigt, det er undertegnet der står bag denne historie, og det er alene den der ligger til grund for at skrive denne artikel. Min tanke var at jeg ikke var den eneste i verden der havde været dette igennem, og kan man hjælpe andre fremover, så gør jeg gerne dette.

Men det er egentlig meget enkelt. Det hele skulle være så stort og flot, og det hele skulle kulminere i PR på de 21 kilometer. Alt var planlagt (troede jeg) Men jeg skulle blive klogere.
Der var lagt en plan for hvordan jeg skulle nå målet. En løbetest med efterfølgende snak om hvordan og hvorledes der skulle trænes for at få de bedste muligheder for at præstere på dagen. Anden træning blev fravalgt for at optimere min løbetræning. Valgte blandt andet at spinning ikke længere skulle være en del af den ugentlige træning, da det simpelthen gav for trætte ben. Derfor var der tilføjet noget crossfit og cirkeltræning til uge-kalenderen. For at få noget mere styrke (muskler) i især ben.
Som en bonus – det var oprindeligt ikke en del af planen – så fik jeg den ide at jeg i et halvt år skulle begrænse mit indtag af søde sager, og helt holde mig fra alkohol. Bevares der var stadig plads tilo lidt hyggeslik i weekenderne med ungerne, men alkoholen blev holdt helt fra livet (Drak nu ikke så meget heller inden – men nu blev det et nej tak til ALT. Ikke så meget som et glas rødvin i 5½ måned op til dagen) Som sagt var det ikke en del af den oprindelige plan, men tænkte at det i hvert fald ikke kunne mindske mine chancer for at præstere.

Alt kører som det skal – maj nærmer sig, og jeg føler mig egentlig fin tilpas og har en stor tro på det skal lykkes.

Det skal siges at det er Lillebælt Halvmarathon der er tale om – og den tid der skulle slås var 1time 29min 50sek

Alting ser ud til at skulle gå op i en højere enhed. Nå ja, der er lige en lille ting jeg har glemt at fortælle, jeg er en ivrig hygge-jæger og bukkejagten går ind i Tysklan den 1/5. Derfor var der planlagt tur med drengene ned og kigge lidt på naturen. Denne tur lagde sig lige op mod den weekend jeg skulle løbe. Kom hjem om fredagen, hvor jeg skulle løbe om lørdagen.
Og set i bagspejlet, så er det alene den tur der får skylden for at jeg nu ikke har så meget lyst til at løbe mere. Jeg havde en tro på at “det kunne jeg selvfølgelig sagtens klare” Men hvis du er jæger så kender du godt ens rytme når bukkejagten går ind, og til jer andre, så er det noget med alt for lidt søvn og et meget højt spændingsniveau. Tilsydenladende ikke verdens bedste kombination når du skal op og løbe i weekenden. Fik i gennemsnit nok 4½ times søvn pr. nat. Og ja, det var jo med drengene man var afsted, så der røg da også en øl eller 2 ned. Men bestemt ikke noget vildt – havde jo hele tiden det oppe i hovedet at jeg skulle præstere i weekenden.

Dagen kommer – jeg flopper BIG TIME, har aldrig før stoppet og gået til et halvmaraton. Det gjorde jeg denne gang. Allerede efter 8 kilometer. Jeg faldt fuldstændig igennem, og sluttede med en tid på 1time 43min og 42sek. Altså milevidt fra det erklærede mål. Kroppen ville ikke mere da den skulle præstere. Og det kan henledes til at den i ugen op til ikke har fået den nødvendige pleje. Den har været både stresset og i mega søvn-underskud.

Men tilbage til det med at miste lysten. Efter den lørdag i maj måned, der forsvandt lysten fuldstændig til at skulle løbe. Det var lige pludseligt ikke særlig sjovt mere. Og kunne jeg overhoevdet løbe hurtigt nok.?
Der gik rigtig lang tid før løbeskoene kom på igen, og jeg kom afsted på landevejen. Første gang i den normale mundering med pulsur m.m. Fast besluttet på at løbe gode tider. Det er droppet igen. Nu kæmper jeg for at finde motivationen igen.

Min kur går på at det skal være sjovt at løbe igen, så jeg har ladet mit pulsur gå tør for strøm og gemt opladeren meget langt væk. Så når jeg løber nu, så er det uden at være slave af uret, og der er sågar blevet plads til at det også er okay at lunte eller gå. Jeg løber ikke så lange ture lige nu, ja har faktisk her omkring halvanden måned efter nok ikke været over 6km endnu. Lige nu handler det udelukkende om at få noget humør tilbage i løbeskoene.
Når jeg er kommet til et punkt hvor jeg synes det er sjovt igen, så er næste del af planen klar (og jeg er fint på vej kan jeg mærke) Men næste del går ud på at finde et nyt mål at gå efter. Det kunne sagtens være et nyt halvmaraton med en PR (det tror jeg nu ikke det bliver) men det kunne det sagtens. For jeg kan mærke på mig selv, og vidste det også godt i forvejen, at jeg træner pog præstere bedst hvis jeg har et mål i horisonten. Et sted hvor alt det her jeg render og bruger en masse tid på kulminere. Så jeg er meget fortrøstningsfuld, er sikker på min løbe lyst lige rundt om hjørnet, og er sikker på jeg nok skal komme op på hesten igen.

Afslutningsvis vil jeg sige at jeg i hvert fald ikke så det komme. Det kom lidt som et lyn fra en klar himmel. Og den følelse man har lige pludselig er meget mærkelig, og kan ikke rigtig beskrives i ord. At gå fra at løbe 2-4 gange om ugen, til at have mistet lysten fuldstændig til at løbe, det er for mig noget af et spring. Men ikke desto mindre var det helt præcist det der skete.

Vi vil elske dine gode råd til at løberen der er gået i stå

Som altid så må du hellere end gerne give os dine input, og meget gerne også din historie. Den kan være en anden løber kan bruge dine erfaringer. Så har du engang været i den situation at du mistede lysten til at løbe? Hvad gjorde du, og hvilke metoder brugte du for at finde lysten igen.?

About the Author:

En passioneret løber der elsker at nørde med både løbesko, og selvfølgelig også alt det fysiologiske omkring det at løbe.Ja, jeg har rigeligt med løbesko, det siger min kone i hvert fald. Men jeg kan altså ikke lade være.....

Skriv en kommentar