Anne M. G. Andersen – Danmarksrekord i 24 timers løb

interview med rekordholderen i 24 timers løb anne marie geisler andersen2I dette interview med Anne Marie Geisler Andersen kan du høre, hvordan man slår en 20 år gammel danmarksrekord i 24 timers løb. Anne Marie løb 219 km på 24 timer og har siden 2010 været på landsholdet i ultraløb. Hvad skal der til for at kunne løbe så langt?

Hvem er Anne Marie Geisler Andersen

Jeg bor på Amager sammen med min mand Morten, er 33 år og mor til to små piger på knap 1 og knap 3 år. Til daglig sidder jeg i Borgerrepræsentationen for Radikale Venstre og arbejder på deltid som rådgiver i kommunikationsbureauet Effector, der er specialiseret i sundhed, og som sponsorerede mit løb. Jeg sad i Folketinget fra 2009-11, hvor jeg trak mig, fordi vi skulle have vores første barn. Sidste år blev jeg folketingskandidat, og det er min drøm igen at komme i Folketinget. Jeg brænder særligt for at gøre en forskel for mennesker med psykisk sygdom og socialt udsatte.

Jeg har altid dyrket meget sport. Som ung var det hovedsageligt konkurrencegymnastik, og først i 2008 begyndte jeg at løbe. Mit første maraton gennemførte jeg på lige under fire timer. Siden da har jeg løbet fire maraton, og hver gang har jeg taget omkring 10 minutter af tiden. Lige bortset fra det ene, hvor jeg måtte udgå pga. problemer med mavemusklerne. Mit hurtigste maraton løb jeg i år på 3.27.34.

landholdsløber i ultraløb

I 2010 løb jeg mit første 24-timersløb for at samle ind til en psykiatriorganisation. Selv om jeg ikke havde trænet mere end som forud for mine maratonløb, lykkedes det alligevel at løbe 200 km og slå den regerende danmarksmester, hvorefter jeg blev tilbudt en plads på landsholdet. I 2012 deltog jeg så i verdensmesterskaberne, hvor jeg løb 209 km og sammen med to andre kvindelige landsholdsløbere slog den danske holdrekord. I juli 2014 lykkedes det som bekendt at slå danmarksrekorden for kvinder, idet jeg løb 219 km på 24 timer. En på mange måder fed og meget overvældende oplevelse. Pt. ligger jeg som den 3. bedste kvinde i verden i 2014 – men der har heller ikke været afholdt VM/EM i år.

anne marie

Motivation og drive

Jeg dyrker sport, fordi jeg elsker det. Jeg løber, fordi det er nemt og fleksibelt i en travl hverdag. Og jeg sætter som mål at slå danmarksrekorden, fordi jeg er konkurrencemenneske, og fordi jeg havde muligheden.

Det var som sådan ikke et bevidst valg, at jeg slog mig på ultra-distancerne. Som nævnt stillede jeg bare op for at støtte en god sag. Men det var fedt i en alder af 29 år at finde en sportsgren, hvor jeg kunne blande mig med de bedste.

anne marie geisler 24 timers løb danmark

Selvfølgelig har jeg dage, hvor jeg har mere lyst til at blive liggende foran fjerneren, når først børnene er blevet lagt. Men jeg er god til at komme af sted alligevel, fordi jeg ved, jeg vil være glad for det bagefter. Og jo tættere det er på et løb, desto oftere er det nødvendigt at hanke op i sig selv.

Når jeg har allersværest ved at komme af sted, så sørger min mand for, at jeg kommer ud af døren. Hvis han kan, løber han med. Han er rigtigt god til at bakke mig op.

Din træningsopbygning

Jeg løber vel i snit 8 timer om ugen. Det gjorde jeg i hvert fald de sidste par måneder frem mod seneste 24-timersløb, hvor jeg i snit løb en 70-80 km om ugen, og havde enkelte uger på omkring de 100 km. Jeg løb i snit med en hastighed på omkring 4.50min/km, men varierede ofte tempoet og løb også intervaller. Først kort før mine store løb tager jeg et par ture, hvor jeg træner udgangstempo og derfor løbet lidt langsommere. Jeg har ingen træningsture, der er længere end et maraton. Ved godt, at mange andre ultraløbere løber længere ture. Men eftersom det lykkedes at løbe 200 km uden nogensinde at have løbet længere end et maraton, så ved jeg, at det ikke er nødvendigt.

anne marie restitution

Jeg har ikke noget decideret løbeprogram, men sætter som regel et mål for, hvor langt jeg gerne vil løbe pr. uge, og det øger jeg langsomt frem mod løbet. Jeg startede træningen frem mod danmarksrekord-forsøget i december måned. I starten løb jeg en 40-50 km om ugen, i en længere periode 60, og de sidste par måneder satte jeg det op til godt 300 km om måneden.

am 24 timer rekord

Jeg har ikke faste løbedage, men løber når det passer med arbejde og familie, og alt efter hvordan min krop har det. Jeg forsøger at undgå skader ved at lytte til min krop og variere mit løb lidt i tempo og distance. De uger, hvor jeg løb omkring 100 km, måtte jeg nogle dage løbe de kun 3 km på arbejde, 3 km ned at hente børn og så tage pigerne med en lille tur på en 5-6 km i babyjoggeren for at få løbet nok. Vi spiste ofte aftensmad i det grønne, og når børnene var lagt, løb jeg så en 10 km. De lange ture måtte jeg tage i weekenden, eller når jeg havde fri fra arbejde. Ikke fordi det var den bedste måde at træne på, men fordi det passede bedst med mine øvrige aktiviteter. Nogle dage løber jeg altså bare for at få nogle kilometer i benene, og andre dage har træningen lidt højere kvalitet. Fx når jeg om søndagen løber med Sparta. Det var dog kun frem til Copenhagen Marathon i maj måned i denne omgang.

Valg af løbesko

Jeg har ikke nogle favoritmodeller i løbesko, men løber i dem, jeg løber bedst i, når jeg bliver testet på løbebånd i en sportsforretning. Ofte er det dog Asics eller Adidas, jeg løber bedst i. Men også New Balance har jeg haft en del. Jeg har kunstige ledbånd på ydersiden af begge fødder, så jeg får som regel det par løbesko med mest mulig støtte i. Derudover løber jeg med nogle blå standard-såler fra Kayser Sport, som er rigtig gode ved mine fødder. Det er også en del af det at forebygge skader.

anne marie geisler andersen

Jeg har flere par løbesko, da jeg skifter en gang undervejs, når jeg løber 24-timersløb. Altså lige bortset fra første gang, hvor jeg løb i for små sko og ingen skiftesko havde med, da jeg ikke havde tænkt over, at fødderne hæver, når man løber så langt. Under træningen løber jeg mest i det/de mindste par og gerne nogle med god stødabsorbering. Men jeg sørger også for at få løbet det store par sko til før løbet. Denne gang havde jeg ikke fået gjort det i tide, hvorfor jeg ganske kort før løbet rendte rundt med nogle kæmpe vabler og frygtede for, hvordan det ville blive under løbet. Heldigvis blev det ikke værre, end det plejer.

Jeg har ikke oplevet, at mine løbesko gik i stykker under et løb, men jeg har kasseret nogle sko efter et 24-timersløb, fordi de havde løbet en del inden og blev temmelig klamme.

Fremtiden

Resten af 2014 byder for mit vedkommende på, at jeg forhåbentlig lige når at komme lidt i gang igen, før jeg bliver gravid, og at jeg så træner så længe, jeg kan ind i graviditeten. Første gang løb jeg vist de første 7 måneder og anden gang de første 6.

Vi håber på at få barn nummer tre i 2015, så jeg regner ikke med at skulle løbe 24-timersløb igen før tidligst i 2016. Hvis jeg skal løbe igen, kunne det godt blive for at prøve at sætte nordisk rekord. Men der er langt op, og jeg er ikke så skråsikker på, at jeg kan, som jeg var i forbindelse med danmarksrekorden. Men mon ikke jeg vil gøre forsøget?;-)

anne marie forberedelser

Man kan læse mere om mig på motionslob.dk/amgeisler eller følge mig på www.twitter.com/amgeisler. Jeg har også skrevet bogen ”Frem i Lyset”, der handler om mit liv med psykisk sårbarhed, men som også kommer ind på mit første 24-timersløb.

Spørgsmål fra følgere på facebook

Jacob Holk Pedersen: Hvad gør du for at forebygge skader og overbelastninger når du træner så meget som du må gøre?

Jeg tror, jeg træner mindre end den gennemsnitlige 24-timersløber. I år fik jeg dog alligevel problemer med utroligt stive haser. Ja, faktisk var det helt nede fra læggene og op til midt på ryggen, at jeg havde problemer. Min kiropraktor har hjulpet mig meget med særligt ryggen. Og så kom jeg i år tilfældigt til at prøve en form for body-SDS i noget, der hedder Totum, hvilket var ret heldigt. For jeg tvivler ærlig talt på, at det var gået uden Marcus, som jeg går hos. Han masserede, strakte, manipulerede mm. og fik has på mine stive haser.

Dorthe Jørgensen: Hvad spiser du op til og under løbet?

Jeg har ingen kostplan, men søger at spise varieret. Lige op til løbet undgår jeg alkohol, spiser godt med fisk, grønt og pasta og den gode AXA-musli fra Fakta:) Men ellers ændrer jeg ikke det helt store.

Under løbet spiser jeg geler, energivingummier, energibarer, brød, kartoffelmos, pasta, havregrød, bananer og andet frugt, skumfiduser, faxe kondi, kakao, energidrik, vand, alkoholfri øl, en masse elektrolyt mm. Jeg spiser ikke altid fuldstændigt det samme, da det handler lidt om, hvad jeg kan få ned. Jo længere hen vi kommer under løbet, desto mere vådt eller snasket skal det være, for at jeg kan få det ned. Jeg havde ikke meget lyst til at spise den sidste tid under rekordforsøget, men min man Morten var god til at få hældt i mig. Det var vigtigt!

Mikael Dalby Andersen: Hvordan opretholder du motivationen igennem 219km? Antager der kommer en krise eller to på turen, så rent mentalt må du enten være voldsom stærk eller godt forberedt.

Dette løb var én stor krise. Jeg troede på, at det kunne lade sig gøre fra ca. 60-85 km. Inden da var det for varmt, og efterfølgende fik jeg dårlig mave. Derefter troede jeg kortvarigt på det en gang over midnat, og så kom troen først for alvor igen hen under morgenen, hvor min nærmeste konkurrent pressede på og fik mig op i fart. Jeg holdt mig løbende ved at fokusere på plan B og C, der var at løbe henholdsvis 215 eller 200 km og blive enten den anden bedste danske kvinde nogensinde eller blot få lov at fortsætte på landsholdet.

Lars Ostermann: Hvilke sko løber du med til den slags rekordforsøg?

Denne gang løb jeg med Asics og Adidas. Men det varierer lidt. Det er blot vigtigt, at der er god støtte i, eftersom jeg pronerer meget, og at jeg kan skifte til et nummer større efter en 60-70 km.

Dorthe Jørgensen: Hvor mange km om ugen ? og i hvor lang tid har du trænet til løbet. Har du en personlig træner ? Og så et stort tillykke fandme sejt

Jeg startede så småt i december måned, da jeg fødte i august og havde valgkamp i november måned. De sidste par måneder kommer jeg op på en 70-80 km i snit om ugen og har en 2-3 uger, hvor jeg løber omkring de 100 km (se evt. ovenfor). Har ingen træner ud over, at min mand støtter lidt, og jeg et par gange har ringet til landstræneren. Og tak;)

Joakim Korslund: Hvor lang var den længste løbetur under træningen til netop denne præstation?

Det var Copenhagen Maraton i midten af maj;o)

Michael Rusbjerg: Hvor langt har der været trænet til dette, hvordan og hvor meget det har kostet på privaten? Må kræve en del planlægning?

Jf. ovenfor startede jeg så småt i december (du kan finde mig på Endomondo, hvis det har interesse), og det har da kostet en del planlægning. Men nu mest til sidst, hvor jeg måtte tage flere aftener i brug, hvorfor min mand og jeg fik lidt mindre tid sammen. Det har også kostet det, at mine unger har måttet med i babyjoggeren i ny og næ, men det kan de nu godt lide. De sidste par måneder op til løbet, så jeg lidt færre venner, og så krævede det en del at skulle af sted til løbet. Min mand og jeg var begge trætte, da vi kom hjem, så det holdt lidt hårdt at få familielivet til at fungere. Heldigvis hjalp mine svigerforældre med de små. Efterfølgende var der også en del opmærksomhed fra pressen, hvilket kom bag på os, og der kunne jeg mærke, at min mand fuldstændig forståeligt var ved at være flad. Han har heller ikke rigtig fået holdt så meget sommerferie, fordi han har været der for mig, så jeg forsøger at tage lidt mere af slæbet herhjemme nu. Men alt i alt synes jeg ikke, det er gået så meget ud over familielivet. Først til sidst kunne det mærkes. Til gengæld har det har været en fed oplevelse at have sammen!

Du er nu ved at være ved vejs ende. Måske andre løbere også kan inspirere dig? Læs de seneste interviews her på siden.

anne marie glæde og græder

Du kan her læse Anne Maries løbsberetning fra 24 timer løbet i Prag. Se også Udviklingen i verdensrekorden i 24 timer løb eller studer iloebeskos grafik over udviklingen i verdensrekorden i marathon over tid.

Har du spørgsmål til Anne Marie, kan du bruge kommentarfeltet herunder, så skal jeg gøre mit bedste for at hun vil svare på dine spørgsmål.

Tusinde tak for at du ville deltage Anne Marie. Det sætter jeg meget pris på.

About the Author:

Mit navn er Ronni og jeg er en passioneret løber. Jeg elsker at nørde og anmelde løbesko. Det er mig der skriver de fleste artikler og anmeldelser på iloebesko. Følg mig på Google+, find iloebesko på Facebook, eller læs mere om mig her på iloebesko.

Kommentarer

  1. Allan  august 23, 2014

    Hej Anne Marie

    Tillykke med dine resultater, det er ganske imponerende og inspirerende. Jeg kan se at du i dit fordrage snakker om motion og psykisk sårbarhed.
    Jeg lider selv af både fysisk og psykisk sygdom, og dyrker marathon, ironman og 6 timers løb. Jeg oplevet dagene efter rigtig hårde stævner som udfordrende psykisk. Gør du også det, og har du nogle gode råd?

    svar

Skriv en kommentar