Henrik Hyldelund – vinder af Ironman Copenhagen

Interview med vinderen af ironman copenhagen henrik hyldelund2Det er kun 3 dage siden at Henrik Hyldelund, aka Hulk, vandt KMD IRONMAN COPENHAGEN. Vi har været heldige at få et interview med Mr Hyldelund. Har du spørgsmål til Henrik Hyldelund, kan du bruge kommentarfeltet nederst i interviewet.

I interviewet kan du høre om Henriks træning, hans holdning til udstyr, hvad udstyret betyder for ham og et par gode fif til din egen træning frem mod en ironman.

Ti hurtige om Mr Hyldelund aka Hulk

1) Hvornår startede du med at dyrke triatlon?

Min første sæson var i 2011

2) Hvorfor ironman-distancen?

Jeg havde løbet en marathon og synes at træningen og selve arrangementet var super fedt. SÅ så jeg noget i fjernsynet med Challenge Copenhagen og det synes jeg så rigtig fedt ud og så besluttede jeg mig hurtigt for at det ville jeg også.

Henrik hyldelund ironman vinder3) Hvad er din favoritdisciplin?

Det er helt klart cyklingen.

4) Hvor mange timer har du maksimalt trænet på én uge?

Jeg tror det er lige omkring 35 timer.

5) Hvad er værdien af din dyreste cykel?

Omkring 70.000 kr

Henrik Hyldelund cykler og udstyr

6) Hvis du ingen sponsorer havde og kun måtte eje udstyr for i alt 5.000 kroner (inkl. gels i træning, cykler, løbesko, tøj, pulsur, mv., hvor meget langsommere tror du så du ville have været til IRONMAN COPENHAGEN?

Puha den er lidt svær, men det er vel primært på cyklen det ville have kostet noget. Så omkring 45-60 min. måske

7) Gør det ondt at blive kørt ned på cykel når man er lige ved at vinde Danmarksmesterskabet i halv ironman?

Fysisk gjorde det faktisk ikke særligt ondt lige da det skete. Der kom en del ømhed efter faldet den næste uge så der gik jeg lidt sjovt.

Det der gjorde mest ondt var nok mentalt og der skulle der lige bruges lidt tid på og ”sluge” den.

8) På en skala fra 1 til 10, hvor 10 er ekstremt talentfuld og 1 er talentløs, hvor vil du så placere dig selv?

7-8 vil jeg tro. Jeg ser mig ikke selv som talentfuld, men som en der rigtig godt kan lide og træne.

9) På en skala fra 1 til 10, hvor 10 er ekstremt disciplineret og 1 er et rod, hvor vil du så placere dig selv?

Hvis det er i forhold til træning så vil det nok være en 9’er

10) Deltager du i IRONMAN COPENHAGEN 2015?

Det ved jeg ikke endnu. Der kommer nogle ændringer fra Ironman’s side omkring profelterne, så det må jeg lige vente og se.

Din træning – hvad skal der til?

Jeg kan læse mig til at din træning i 2014 har været væsentligt forøget sammenlignet med tidligere. Hvad er årsagen til dette?

At jeg gerne vil være god 🙂 Jeg startede også min sæson i marts i Abu Dhabi og de 200 km på cyklen der er der krævede en masse træning tidligt på sæsonen.

Hvor mange timer træner du i ugen fordelt på svøm, cykling, løb, alternativ sport, styrke/core?

3-5 timers svømning, 10-20 timers cykling, 3-4 timers løb, 1 times core/styrke

henrik hyldelund interview

Hvor mange uger bruger du på at træne specifikt op til en ironman konkurrence?

6 uger op til Ironman Copenhagen 2014

Hvad gør du for at undgå skader?

Massage, foam rolling og udstrækning

Hvor mange kilometer løber du i ugen?

50-60 km

Går du ind for kvalitetstræning i højt tempo eller mængdetræning som i 80’erne?

En blanding af begge del.

Oplevelsen at vinde Ironman CPH

Hvordan føles det at løbe i København med 200.000 tilskuere? Hvordan ville oplevelsen være uden tilskuere?

Det var super fedt. Stemningen er altid sindssyg i København. Uden tilskuere ville det være lidt dødt.

Henrik Hyldelund cykling

Hvad var du særligt imponeret over ved din deltagelse?

Min cykeltid. Vinden var rigtig hård i år og jeg var meget overrasket over at det gik så hurtigt.

Hvornår vidste du at du ville vinde?

Da jeg løb ud på sidste omgang af løbet

Hvad gik igennem hovedet på dig da du vidste sejren var din?

Jeg blev selvfølgelig rigtig glad og tænkte fuck hvor er det fedt.

Overvejede du på noget tidspunkt at udgå?

Næ.

Kunne du have lavet 20 armstrækkere da du kom i mål?

Den kan jeg altid 🙂

Valg af løbesko

Du er sponsoreret af Asics – var det noget du selv opsøgte, eller kom de til dig? Hvorfor lige Asics?

Jeg kender en som kender en og på den måde kom jeg i kontakt med dem.

Asics er vel nok det største løbesko’s mærke med det bredeste program, så den skulle være helt gal hvis jeg ikke kunne finde nogle sko der passede mig.
Før vi indgik en aftale havde jeg selvfølgelig testet nogle af deres forskellige sko.

Hvilke løbesko bruger du til et løb som IRONMAN COPENHAGEN? Hvorfor lige de sko?

Noosa fast 2. Det er en trisko med huller i bunden til vand. Den har også rigtig god fleksibilitet, samt god støtte selvom den er let.

Hvilke løbesko bruger du i din daglige træning?

Noosa fast 2 og DS-trainer

Henrik Hyldelund

Har du sko, som ikke er fra Asics?

Ikke løbesko

Hvis du ikke skulle løbe i Asics, hvilket mærke ville du da overveje?

Der er rigtig mange, så det ved jeg faktisk ikke. Jeg tror ikke på, at der er nogle mærker som har et eller andet som de andre ikke har. Så det er vel med at finde en sko man synes er fed og ikke mindst sidder godt på foden.

Hvor meget går du op i at have løbesko, der har den rigtige pronationskile for at støtte dig? Sagt på en anden måde – hvor meget går du op i løbestil?

Den gang jeg trænede op til et maraton fik jeg at vide jeg havde en neutral løbestil og det har jeg så holdt lige siden.

Har hæl til tå droppet en betydning for dig når du vælger løbesko?

Ja det har. Jeg har prøvet sko med meget lidt drop og det fungerede ikke for mig. Jeg vil dog heller ikke have alt for meget så jeg tager primært dem der ligger i midten.

Hvad er vigtigst for dig i dit valg af løbesko?

Pasform og følelsen. Find evt. et sted hvor skoene kan testes eller man kan få lov og låne et par testsko.

Træningstips

Hvilket råd vil du give til triatleten, som kæmper mod at komme under de 10 timer?

Få en træner der kan hjælpe dig med at få struktureret ens træning. Det var virkeligt det der rykkede mig sidste år.

Det er tydeligt at triatleter disponerer marathonløbet helt skævt – Kun 1-2% løber negativ split på marathonløbet. Hvad mener du triatleten kan gøre for at løbe mere stabilt?

Den er svær for jeg har heller aldrig selv løbet negativt split på det afsluttende maraton. Der er forskel på og kun skulle løbe eller og skulle løbe efter og have svømmet og cyklet.

Kroppen har for de flestes vedkomne været i gang i minimum 5-6 timer når de starter på maratonen også er det svært og have gemt noget i posen til de sidste 21 km.

Det jeg plejer at være meget opmærksom på er at jeg ikke løber alt for hurtigt i starten, da man har rigtig nemt ved det.

Landarote Ironman - Santa Fotografia

Triatlonsporten er præget af mange passionerede sportsfolk, som går meget op i sporten. Det vil alt andet lige betyde en tilsidesættele af erhvervsliv, socialt liv og familieliv. Har du gode råd til at skabe harmoni i hverdagen når træningen udgør så stor en del af ens liv?

Få sat træningen ind i system. Så familie, venner og arbejde ved hvornår man skal træne de forskellige discipliner. Udnyt evt. transport tid til f.eks. cykeltræning. Det kan være til og fra arbejde, til en familie fødselsdag eller andet. Det er selvfølgelig også vigtigt at have grønt lys fra en kone/kæreste da et Ironman projekt tager rigtig meget tid.

Du er nu ved at være ved vejs ende. Måske andre løbere også kan inspirere dig? Læs de seneste interviews her på siden.

henrik hyldelund billede

Tusinde tak til Henrik for at stille op til interview. Du kan følge Henrik på hans blog, hvor jeg skriver lidt om hans træning op til de forskellige stævner og evaluerer efterfølgende hans præstationer. Du kan se flere billeder fra løbet på BT (direkte link) eller Red Bull (direkte link).

Har du spørgsmål til Henrik Hyldelund, kan du bruge kommentarfeltet herunder.

About the Author:

Mit navn er Ronni og jeg er en passioneret løber. Jeg elsker at nørde og anmelde løbesko. Det er mig der skriver de fleste artikler og anmeldelser på iloebesko. Følg mig på Google+, find iloebesko på Facebook, eller læs mere om mig her på iloebesko.

Kommentarer

  1. Tobias  august 27, 2014

    Hej Henrik,

    Super interview, og stort tillykke med sejren.
    Hvad er årsagen til at du er så hurtig på cykel ift mange af dine medatleter? En speciel form for træning, tidligere cykelrytter el andet?

    svar
    • Henrik Hyldelund  august 28, 2014

      Hej Tobias,

      Mange tak 🙂
      Jeg tror det hele stammer fra min tid som svømmer. Hvis man ser min kropsbygning så er jeg ikke decideret bygget til at løbe hurtigt, men jeg har nogle gode lår der kan tråde til på en cykel 🙂

      svar
  2. Brian Nielsen  august 28, 2014

    Hej Henrik

    Super fedt interview. Virkelig sprødt. Jeg har meget at lære.

    I forhold til din løbetræning, hvordan er den så struktureret? 1 lang, 1 interval og 1 mellem/tempo? Du siger du gerne vil have lidt af det hele i forhold til antal kilometer og intensitet.

    Derudover kunne det være sjovt at vide hvad dine yndlingsintervaller er i løb?

    /Brian

    svar
    • Henrik Hyldelund  august 28, 2014

      Hej Brian,

      EN typisk uge kan være at jeg om tirsdagen har nogle intervaller, onsdag har jeg så en lang tur fra 90-120 min, lørdag har jeg så en mellem lang tur af 60-75 min og søndag har jeg så 40-50 min lige efter cykel træningen hvor de første 5 km bliver løbet hårdt.

      Jeg kan rigtig godt lide fartleg. f.eks 7,5 km i (1 km i 3.50/km+500 i 3.30/km).

      svar
  3. Louise Mariander  august 28, 2014

    Jeg vil gerne spørge dig, Henrik, om du personligt har oplevet at du har sagt nej til ting du rigtig gerne ville, men som du ikke kunne på grund af dit løb. Og hvad har det været?

    Har du skuffet nogle mennesker på grund af din træning?

    De bedste lykønskninger
    Louise Mariander

    svar
    • Henrik Hyldelund  august 28, 2014

      Hej Louise,

      Jeg har vel nok skuffet nogle, men så har de bare været gode til at skjule det for mig. Mine venner og familie støtter mig 100% i det jeg laver og har forståelse for at jeg ikke altid kan være med.
      Jeg måtte desværre melde afbud til en rigtig god vens polterabend og bryllup her for et par måneder siden og det var jeg rigtig træt af.

      svar
  4. Nicholas  august 28, 2014

    Henrik Hyldelund, fortæl mig…

    Du løber “kun” 50-60 km i ugen og løber sub 3 på det afsluttende marathon. Hvordan kan det lade sig gøre? Har du altid været en god løber?

    Du ser utrolig stærk ud og din kropsbygning minder ikke meget om de andre triatleters. Er din krop sådan alene ud fra den træning du nævner i interviewet eller dyrker du også styrketræning?

    Ville det ikke give mening at blive lettere på overkroppen?

    Tusinde tak for at hjernedødt godt interview

    svar
    • Henrik Hyldelund  august 28, 2014

      Hej Nicholas,

      Jeg er rigtig rigtig god til at cykle og bruger meget tid på det, da det er meget mere skånsomt for kroppen. Jeg tror at det betyder at jeg har et større overskud når jeg stiller cyklen. Jeg kommer fra svømningen af hvor det gældte om at have en god overkrop og noget power i den. Jeg arbejder på at smide kg på overkroppen, men det går bare rigtig langsomt da det ligger i mine gene og tage let på i muskelmasse. Jeg har ikke styrketrænet overkroppen siden 2010, men laver noget for benene om vinteren.

      svar
  5. Jens  august 28, 2014

    Hej Henrik

    Fedt og spændende læsning – meget inspirerende!

    Hvor stram er din kostplan? Er det hele sat i skema, og har du folk til at hjælpe dig med at spise nok/rigtigt?

    Hvor tit spiser du på en almindelig træningsdag?

    Al Held og lykke med fremover – følger spændt med 🙂

    mvh Jens

    svar
    • Henrik Hyldelund  august 29, 2014

      Hej Jens,

      Mange tak 🙂

      Jeg bruger ikke nogen kostplan, men sundfornuft. Jeg står for det selv og spiser egentligt bare når jeg er sulten. Selvfølgelig ryger der også lidt slik, is og kager ned 😉

      svar
  6. Allan  august 28, 2014

    Hej Henrik, tillykke med sejren og måden du gjorde det på – respekt. Vil du afsløre hvad du trådte i gns. watt på cyklen? Mvh Allan

    svar
    • Henrik Hyldelund  august 29, 2014

      Hej Allan,

      Mange tak 🙂

      Jeg trådte lige omkring 285 watt. Jeg har lagt et billede op på min facebook af min watt-fil.

      svar
  7. Frank Carstensen  august 28, 2014

    Hej Henrik
    Tak for den måde du tager dig tid til dine fans. Fedt at endnu en dansker klarer den så godt i tri.

    Jeg har dyrket tri i omkring tre år nu og har lige tilmeldt mig en kmd ironman københavn 2015. Har du nogle gode råd til en som gerne vil klare sig godt og hvor vigtig er detat ramme den rigtige race weight og hvordan gør du det. Jeg syntes det er svært at have energi nok til arbejde, familie og træning i de perioder hvor jeg træner meget- så ofte går der x-ray, slik osv. I den og derved taber jeg mig ikke.

    Jeg planlægger selv at bruge cyklen som mit stærkeste våben ligesom dig. Hvor meget træner du på cyklen off sæson?

    Tak

    svar
    • Henrik Hyldelund  august 29, 2014

      Hej Frank,

      Mange tak 🙂

      Hvis du ikke har en træner, så er det helt sikkert noget som jeg ville anbefale.
      Angående kosten så kan det være svært og få tid til i en presse hverdag. Det du dog skal tænke på er at din krop er en motor som skal have noget ordentligt brændstof. Det vil sige at hvis du træner på en tom tank så får du på ingen måde det samme ud af træningen som du ville gøre hvis du trænede på en fuld tank.
      Det jeg har rådet en ven til der havde samme problem det var at altid have noget frisk frugt med ved siden af madpakken eller nogle energi barer som du kunne spise en af inden træning.

      Jeg har selv rigtig tit lyst til noget sødt, men der er jeg i stedet begyndt og spise gulerødder. Tit og ofte spiser man egentligt bare slik og søde sager fordi man keder sig. Så hav en pose med gulerødder eller noget andet ligende som et sundere alternativ til slikket og energi drik skal kun bruges til træning. Køb evt. noget saft eller danskvand med citrus til at slukke tørsten i.

      Off-season ligger min cykel mængde på ca. 5-10 timer i ugen.

      svar

Skriv en kommentar