Besøg hos Hechmann Running | Løbetest, muligheder og fremtid?

Du kender måske allerede navnet – Claus Hechmann. Claus er tidligere eliteløber og i dag operere han som både fysisk træner i diverse foreninger og så driver han testcentre og online portaler med konceptet Hechmann Running. Et koncept der har mere end 25 år på bagen

Iloebesko har været forbi Claus Hechmann for at få en snak omkring det at få fortaget en løbetest, hvilke fordele og ulemper (hvis der er nogle) sådan en test har, og selvfølgelig har vi også selv en plan om at skulle igennem en løbetest. Den bliver beskrevet sidst i denne artikel.
Men vi var også på besøg for at finde ud af hvad Hechmann Sport er for en størrelse. Hvad er det de går og laver, og hvad er det der driver dem i hverdagen.

 

 

testcenter hos Hechmann

 

Hechmann Sport – løb, løb, løb

Under besøget hos Hechmann sport fik vi os selvfølgelig en snak omkring hele deres setup og deres virke i dagligdagen. Og de keder sig ikke.
Man er slet ikke i tivivl om at det er løb, løb og løb helt ind under huden på dem. (Vi ved godt at de også laver rigtig mange cykel tests – men nu var vi der i løbe øjemed denne gang) Man møder, når man træder ind i kuppel der hedder Hechman Running fra første færd mennesker der har det at løbe helt inde under huden. Man får intrykket af at, er man løber, så er det her et fedt sted for mig at være. Og det er gentlig lige meget om det er for at få lavet en løbetest du er der, eller du vil handle nogle af de mange fede produkter de har i butikken.

Fysisk butik og testcenter

Hechmann Sport har haft flere forskellige adresser, men lige nu ligger den placeret både på Østerbro og i Slagelse. Vi var på besøg i Slagelse afdelingen, og her er både butik og testcenter placeret på samme matrikel. Østerbro afdelingen har endnu ikke en fysisk butik, men kun et testcenter. Men her har man allieret sig med special butikken Marathon Sport. Et samarbejde der går på løbetest (Hechmann) og løbesko (Marathon Sport)
Testcenteret er et seperat rum, hvor både løbebånd og cykel er placeret med opkobling til computer. Det er på disse meget få kvadratmeter at medarbejderne i Hechmann Sport har hjulpet massevis af løbere med at målrette og forbedre deres træning.

Faktisk forholder det sig sådan at selv samme system som der er monteret i testcenteret findes i en trådløs udgave, således at løbe og cykeltests også kan laves udenfor de respektive testcentre. Det er hovedsageligt Claus der foretager disse tests.

Det anslås at Hechmann Running i gennemsnit laves 25 løbetest om ugen. Det er fordelt på både testcenter i Slagelse og Østerbro, samt det trådløse system. Nogle uger flere, og i andre perioder lidt mindre. Men man fornemmer rigtig hurtigt, at de keder sig i hvert fald ikke hos Hechmann Sport.

Hechmann Sport er mere end løb, det er en filosofi

Som tidligere nævnt så er der både en fysisk sportsbutik og mulighed for at få lave en cykeltest. Cykeltesten svarer til det samme som en løbetest. Du får mulighed for at målrettet din træning i en sådan grad at du kan forbedre dig betragteligt.
Men en fysisk test står i de færreste tilfælde alene. Derfor har du også hos Hechmann Sport mulighed for at kombinere din tests med kostvejledning. På den måde er du sikker på at koble de 2 ting korrekt sammen. Eksempelvis fortæller en løbetest dig hvad og hvordan du skal træne, og tager du så kostvejledningen med, så er du sikker på at få optimeret det du indtager til din træningsmængde. Det kan både være med henblik på optimal præstation eller måske som i de fleste tilfælde, vægttab.

Online løbeklub, Hechmann Running

Et af de nyeste skud på stammen er en online løbeklub. Klubben har ca. 1,5 år på bagen. Et løbe fællesskab som tager udgangspunkt i den træning, de trænings intervaller og hele filosofien som også er beskrevet i bogen “Løb som eliten”. Her kan man melde sig ind for 99,- pr. måned, og så bliver du medlem af et overskueligt og aktivt online løbe univers. Et univers hvor der er lagt op til både fælles og individuel løbetræning. Et univers hvor du nærmest ikke kan undgå at blive grebet af stemningen.
Alene i Slagelse er der i gennemsnit ca. 25-30 løbere til fælles træning hver tirsdag. Der ud over er der også fællestræning hver den første lørdag i hver måned, det kan deltage i i følgende byer: Slagelse, København og Aalborg. Disse træninger annonceres hovedsageligt via Facebook.
Det gode ved denne fællestræning er at man hjælper hinanden, og alle løber efter det samme mind set. Så kender du din placering i de forskellige Hechmann træningszoner, så får du til disse fælles træninger mulighed for at løbe sammen med andre som er på samme niveau som dig, og som også ønsker at blive bedre. Det giver en fed fed fornemmelse at træne med nogle man træningsmæssigt er på bølgelængde med.

 

 

hechmann sport

 

8 hurtige til Hechmann

Vi har på vores “virksomhedsbesøg” selvfølgelig spurgt hvad fremtiden bringer for Hechmann Sport. Og der er masser af nye ting i pipeline.

1.Hvor længe har Hechmann Sport eksisteret?
Hechmann Sport har eksisteret i ca. 25 år.

2.Hvordan opstod ideen omkring Hechmann Sport/Running?
Hele ideen omkring Hechmann Sport opstod på baggrund af Claus Hechmanns interesse for træning og fysiologien bag træningen. Han startede sit testcenter med selvbygget testudstyr. Samtidig tilbød han træning og målrettede træningsplaner med afsæt i bl.a. løbetesten. Senere kom butiksdelen til, hvor det i starten var salg af et lille udvalg af løbesko en en lille smule tøj. Idag er det et top professionelt testcenter med et avanceret udstyr, der også benyttes i sygehus- og forskningsverden til at teste personers fysiologiske kapacitet.
Hechmann Running er en online-løbeklub der har eksisteret i 1,5 år. Hechmann Running kom i kølvandet på bogen “Løb som Eliten”

3.Hvad er planen i fremtiden?
I øjeblikket arbejder vi på at udbygge Hechmann Running konceptet med en træneruddannelse. Uddannelsen er i 3 moduler, hvor vi i øjeblikket har rigtig stor succes med at tilbyde træneruddannelsens basis 1-del i løbeklubber og i vores egen butik i Slagelse. Basis 2 kommer i løbet af foråret mens basis 3 bliver udbud sidst på året
Samtidig er Claus ved at lægge sidste hånd på bogen “Hechmann Cykling”, som selvfølgelig også kommer til at lægge op til samme struktur med cykelprogrammer og en cykelklub der træner efter Hechmanns principper.

4.Har Hechmann en filosofi, et motto eller lignende?
Hechmanns filosofi er mængdetræning med længere intervaller, til gengæld er de ikke all-out. Der er mange langsommere løbeture, men med variation i tempoet. Et af de mottoer Hechmann Running løbeklubben er blevet kendt på er: “Just Pass Me. I Train Smarter #hechmannrunning”
Et andet motto er: “Slow Down. Eat More Miles #hechmannrunning”

5.Hvor mange løbetest laver I i gennemsnit over en uge?
Vi kan mærke, at det er en smule sæsonpræget at få lavet løbetest. Når de store konkurrencer er overstået er der typisk lidt stille en måneds tid. Men i gennemsnit set over et år laver vi ca. 25 test om ugen.

6.Hvor mange kommer igen og laver en re-test?
Langt over halvdelen af vore kunder kommer og får lavet en re-test indenfor et år. Måske 10 % kommer ikke igen, typisk fordi de ikke løber mere eller aldrig har gjort det. Resten kommer igen inden for 1,5 år og får lavet en re-test.

7.Hvor mange “professionelle løbere” har i hos jer nu?
Desværre er løb ikke et job i Danmark og ingen af de danske løbere vi har med at gøre arbejder ikke ved siden af al den træning de lægger på vejene. Men i øjeblikket har Claus en rigtig god del “professionelle løbere” i Sparta. Bl.a. Lars Budolfsen, Anna Holm Hove og Mads Tærsbøl.

8.Jeres bedste råd til løberen der overvejer en løbetest?
At de bare skal se at bestille en tid. Mange tænker, at de skal være i god form, når de får lavet testen, men det er helt galt. Hvis ikke du kender dine egne grænser og træner dig i hegnet har du slet ingen glæde af testen. Til gengæld vil du, når du står ved sæsonstart have rigtig stor glæde af testen, så du kommer til at træne rigtig hen mod dit mål og rammer topform den rigtige dag – og da helst uden at blive ramt af skader, som det ofte sker, når man får trænet for meget og forkert.

 

Se videoen af vores løbetest hos Hechmann herunder:

 

5 gode grunde til at få foretaget en løbetest

Der findes sikkert mange flere end 5 gode grunde til hvorfor du skal vælge at få lavet en løbetest. Men vi har herunder listet 5 af de mest udbredte og iøjenfaldende grunde til hvorfor du skal vælge at smide penge efter en løbetest. I nedenstående liste er der taget udgangspunkt i den test vi fik lavet hos Hechmann Running. Vi er ikke i tvivl, pengene er givet rigtig godt ud.

Hvordan er formen – en løbetest lyver ikke

Det kan sagtens være at du selv kan mærke det, eller du i hvert fald har en fornemmelse af hvor din løbeform befinder sig. Men en løbetest lyver på ingen måde. Når du er færdig med testen, så fortæller den dig kort og godt i hvor god form du er, og om du træner de rigtige ting.
Dette gøres naturligvis i samarbejde med en af de kompetente løbe-specialister som er hos Hechmann Running. Din form kan sagtens være god, men stadig med mulighed for forbedring. Men en Hechmann løbetest får du dit præcise aerobe og anaerobe kondital, og det giver dig bare så meget mere konkret data at træne ud fra.

Træn optimalt efter en løbetest

Ligesom du kan konkludere hvor god en form du er i, så får du i din gennemgang af din løbetest også et præcis indblik i hvor, hvad og hvordan du træner mest optimalt. Selve testen bliver lavet, og så bliver den holdt op mod de 9 træningszoner som hele testen og programmet er bygget op omkring. Her giver det rigtig god mening at hele testen og indblikket i denne tager udgangspunkt i den bog som Claus Hechmann har skrevet “Løb som eliten”

Målretning af træning

Når du får udleveret et resultat fra løbetesten, så har du mulighed for at målrette din træning endnu bedre. Du får udover det overblik over de 9 trænings zoner (som også indeholder trænings tempi) også den bedste angivelse af hastigheder, effekter og også hvilke pulszoner der kunne være relevant for dig at træne i.
På den måde vil du meget hurtigt kunne se en ændret effekt af din løbetræning, når du vælger at målrette træningen og træne i de rigtig zoner på de rigtige tidspunkter.

Du kan spotte svagheder og overtræning

Det er lidt indlysende når du har læst overstående grunde, og så måske alligevel ikke. Men når du klarlægger din løbe-økonomi, får du frem i lyset hvor du træner bedst og du komme til at kende din form. Så bliver det meget nemmere at spotte dine svagheder. De vil nærmest af sig selv komme frem i lyset. Hvis du har trænet i forkerte zoner og tempi, så vil dine løbe-svagheder også komme frem i lyset meget hurtigt.
Og du vil ligeledes meget hurtigt opdage at du har overtrænet. For kan godt allerede nu afsløre, at man får sig nogle sandheder efter sådan en løbetest. Uden at sige for meget, så tror jeg godt jeg kan afsløre at mange træner for meget og for hårdt. Det er selvfølgelig holdt op mod de principper som Claus Hechmann arbejder med.

Er du nybegynder eller har du holdt pause

Det er altid godt at være på forkant. Og derfor er en løbetest altid godt for enten nybegynderen eller for ham eller hende der gerne vil i gang med at løbe igen efter en længere pause. Om du er den ene eller den anden betyder i denne situation ikke så meget, for begge dele har tendens til at overtræne, og derved også få løbet sig til en skade.
Ham eller hende der har løbet før, undervurdere desværre effekt af den for hurtige start, og tror oppe i hovedet at de kan løbe som de gjorde engang. Men sådan forholder det sig desværre kun i de færreste tilfælde. Du vil være nød til at acceptere at kroppen skal igang igen, og der vil være en opstartsfase. Det er her at løbetesten vil kunne gå ind og hjælpe dig med denne fase – fortælle dig hvordan du bedst muligt kommer tilbage i nærheden af tidligere løbeform.

For nybegynderen er det indlysende, at har du aldrig løbet før, så vil løbetesten og resultatet af den vise dig i hvilken retning du skal gå. Du får ved stort set alle løbetests et resultat til gennemgang, og ud fra dette resultat vil du kunne optimere din træning og din løbemængde allerede fra start.

En re-test vil åbne dine øjne.

En løbetest er godt, 2 løbetests er dobbelt så godt. Det skal du forstå på den måde at får du lavet en re-test, og du har fulgt vejledningen fra første test, så er det nærmest med garanti at du kan spotte forbedringerne. Og efter en eventuelt re-test, så er der mulighed for at gøre træningen endnu mere specifik og målrettet. Det kan blandt andet bruges hvis du går efter ny PR på halv-marathon eller helmarathon.

 

 

hechmann sælger løbesko

 

Min løbetest hos Hechmann Running

Vores besøg hos Hechmann Running var ikke kun for at snakke og se hele deres set up. Vi skulle naturligvis også igennem det at få lavet en af deres populære løbetests. En sekvens som undertegnet havde set meget frem til. Det er altid sjovt at få et indblik i hvor man er her og nu, og ikke mindst hvor man kan bevæge sig hen ved det korrekte træning.

Hechmann’s løbetest er ikke hård

Ved selvfølgelig godt at alt er relativt i den sammenhæng. Men løber du bare en lille smule, så vil du på ingen måde have svært ved at gennemføre en sådan test. Det er ikke, som andre løbetests, sådan en “all out” test hvor du løber til maksimum og så stopper. Sådan en har jeg også prøvet, altså hvor man til sidst løber hele vejen til absolut max. og løber til benene ikke kan mere, griber fast i en stang eller bliver grebet af elastik. Sådan en test er Hechmann’s løbetest på ingen måde.
Her løber man i 4-5 forskellige tempi i X antal minutter. For undertegnet startede vi ved et tempo der hed 11 km/t og sluttede testen på 15 km/t. Det er selvfølgelig rigtig at løbe 15 km/t kan være hårdt, men det er over en overskuelig tidslinje. Tror jeg løb på det niveau i 3 minutter.

Ingen blod, kun en skærm

Hvis jeg nu skal tage udgangspunkt i tidligere løbetest, så målte man med den metode mit laktat niveau ved at efter hver løbetur på løbebåndet blev jeg prikket i fingeren, og en smule blod blev presset ud. Det skal du heller ikke frygte hvis du overvejer en løbetest hos Hechmann. Det hele vises på skærmen.

Du bliver en smule blind af løbetesten

Der hvor man kan opleve en lille smule ubehag er ved den maske som du er pisket tvunget til at løbe med. Det er en ilt maske som modtager alle data som bruges som grundlag for udregningen af din løbetest. Denne maske er koblet til systemet, og igen op til skærmen. Den kommer du ikke uden om at løbe med.
Den er lidt ubehagelig, forstået på den måde at du skal for det første lige vende dig til at trække vejret igennem sådan en, men jeg oplevede også at man får en lille smule klaustrofobisk fornemmelse når man bliver lidt presset på sin luft. Og jeg oplevede også at den slørede synet en lille smule, altså ikke sådan at du bliver blind som en høne, men når sveden løber ned omkring masken, og masken er sat så tæt til ansigtet at man nærmest føler man får store poser under øjnene. Så kan du godt føle at det er en smule irriterende for dit syn. Men bestemt ikke noget der skal holde dig tilbage. Du vænner dig til det, det gjorde jeg i hvert fald.
Grunden til at masken som du løber med skal sidde så tæt er at der må ikke komme noget luft ind udenfra. Det skal være den rene luft fra dine lunger og krop som bliver målt, det vil give dig det mest korrekte resultat.

Chokket når du er færdig

Det er et eller andet sted meget chokerende eller en smule skræmmende at når du så er færdig, så fortæller skærmen dig helt præcist hvad du er værd og hvor du skal træne henne. Det er lidt af en aha oplevelse når man er færdig, gennemgår testen med en af de dygtige medarbejdere. Du vil helt sikkert også blive chokeret over hvor du egentlig skal lægge din energi. Nu skal jeg ikke tale på alle løberes vegne, men jeg fik mig i hvert fald noget af et wake up call.
Testen viste mig at jeg træner alt for hårdt, har for mange hårde træningspas. Vi tog udgangspunkt i at jeg skulle ramme en given tid under 1.30 på en halvmaraton. Og der viser kurven at jeg ikke har den udholdenhed der skal til på de lange distancer.

Klik her for at se mit samlede resultat af løbetesten

De 9 træningszoner hos Hechmann

Der er rigtig mange tal, og der er så uendeligt mange ting som du kan begynde at nørde med. Men det gode ved det hele er at du får en super gennemgang af dette resulatet, enten sammen med Claus eller Mette, så du ved hvad det er dit resultat betyder.
Hvis du kigger på resultatet, så er noget af det vigtigste for mig helt klart mine 9 træningszoner. Så lad os dvæle lidt ved dem.

An4:
Min maksimale intensitet, og her er jeg smidt ind på 03:24 min pr. kilometer. Det passer i hvert fald i forhold til hvad jeg tænker oppe i mit hoved. Det er i min verden meget hurtigt, og det er et sted hvor jeg ikke kan befinde mig særlig længe. Og sådan skal det være med a4. Det er sprint og maksimal intensitet.

An3
Det er gruppen for de korte intervaller, altså her hvor du ikke befinder dig i særlig lang tid. Det bør svare til nogenlunde dit 3km konkurrence tempo. Her ser det igen ud til at passe meget godt. Intervallet ligger mellem 03:48 og 03:25, dog vil jeg mene at jeg i et øjebliksbillede er tættere på 03:48 end de 03:25. Det er godt nok længe siden jeg har været nede på 03:25 pr. kilometer på en 3km distance.

An2
Her snakker vi om mellemlange intervaller. Det kan du holde op imod dit 5km tempo. Altså det tempo du skal kunne løbe i 5km, og kun 5km. Et sted mellem 03:49 og 03:58. Passer spot-on. Hvis jeg virkelig gerne vil, så kan jeg godt holde det tempo på de 5 kilometer.

An1
Så er vi gang med de lange intervaller. Så her fortæller testen mig at jeg aller helst skulle kunne holde nogle længere intervaller i et tempo der hedder 03.59 til 04:10. Testen melder også at det her tempo skal man kunne holde som 10km konkurrence tempo.

AT
Tærskel træning. Det er et ord du vil blive præsenteret for mange gange når du tager en løbetest hos Hechmann Running. Det er dette her lag som er udgangspunktet for de andre lag. Det er et tempo som du maksimalt kan holde i en time. Her er mine tider 04:11 til 04:15. Og her er det sjovt at lave beregningen (og forhåbentlig se forbedringen) For mine data blev holdt op imod at jeg gerne vil under 1.30 på en halvmaraton. Og det er lige omkring det her tempo der holder mig under den magiske grænse. Så hvis jeg vil under de 1.30, så må jeg forbedre mig. For det her tempo kan jeg kun holde en time. Men skulle jo gerne kunne holde det i 1 time og 25 min for at ramme målet, sådan cirka.

Ae3 + Ae2 + Ae1
Jeg har slået disse intervaller sammen. Der er her et spænd mellem 04:16 til 5:27 min pr. kilometer. Og til min store overraskelse er det her jeg skal have det meste af min træning fremover – jeg skal faktisk til at løbe langsommere for at blive hurtigere på den givne distance. (halvmaraton) Oplægget fra Hechmann (i det her tilfælde Mette Riis) var at jeg skulle fokusere meget mere af min træning i de lave tider. Jeg skal blive bedre til at løbe langt, og på den måde bliver jeg også bedre til at løbe langt i et højere tempo.
Lige for at give et indblik i det. Jeg træner ikke så mange lange ture i øjeblikket, mest på grund af lyst, men selvfølgelig gså på grund af tid. Der er familie, arbejde, frivillig arbejde m.m. Derfor er det mere bekvemt for mig at “fyrer 5 hurtige kilometer af” med nogle meget lave kilometertider. Men det er ikke sådan jeg bliver bedre. Den intensitet må jeg faktisk kun løbe med en gang om ugen, hvis jeg ønsker at forbedre min halvmaraton tid. Så konklusionen må være, at hvis jeg vil være hurtigere på de 21 kiloemter, så må jeg investere noget mere af min fritid i projektet.

Jog
Siger en lille smule sig selv. Jog må gerne føles så langsomt at du egentlig render og tænker “det her kan da være lige meget” Men der er en grund til at du eksempelvis ser fodboldspillere komme tilbage til stadion lige efter de har pisket rundt i 93min. Det er for at jogge af. Det skal gå langsomt når du jogger af, det er med til at blødgøre dine muskler og rengøre dem for affaldsstoffer. Dine muskler falder til ro på en mere naturlig måde.

 

grafer fra hechmann løbetest

graf fra loebetest

 

 

Rabat på Hechmann løbetest

Det er muligt at få sig en god rabat på en Hechmann løbetest. Alle medlemmer af Hechmann Running løbeklubben får deres løbetest i centeret til en nedsat pris. Det kan du læse meget mere om på Hechmann Running egen hjemmeside.

About the Author:

En passioneret løber der elsker at nørde med både løbesko, og selvfølgelig også alt det fysiologiske omkring det at løbe.Ja, jeg har rigeligt med løbesko, det siger min kone i hvert fald. Men jeg kan altså ikke lade være.....

Kommentarer

Skriv en kommentar