Infografik: Metoder til at binde løbesko

Dette er min komplette guide til snøreteknikker til løbesko. Jeg har lavet en infografik, som forhåbenlig inspirerer dig til at prøve nye typer af snørelås i dine løbesko. 99% af alle danskere løbere binder løbesko, som de overleveres i butikken. Denne metode er sjældent tilstrækkelig god til at give dig de bedste forudsætning for at få den mest behagelige løbetur. Prøv dig frem med følgende snøreteknikker og øg komforten væsentligt hvis du oplever nogle af problemerne skitseret i grafikken

Infografik snørebånd i løbesko

Set fra et matematisk perspektiv findes der næsten 2 trilliarder måder at binde et par løbesko på. Fordi der er så mange huller, har du et hav af muligheder. Jeg har skåret ind til benet og udvalgt de 3 måder at binde løbesko på, som løser de fleste problemer for løbere.

Snøreteknikker til løbesko

Der findes et hav af forskellige snøreteknikker. Jeg gennemgår her de mest gængse, som løber 19/20 af de problemer løbere har grundet forkert snøring af løbesko.

1) Hammer tæer – snøreteknik til dig med problemer med gener ved storetåen

Hvis du er uheldig kan du af og til være kommet hjem fra en løbetur med en blå tånegl på storetåen. Måske har du været meget uheldig og har flere blå tånegle. Derudover vil dine tæer med stor sandsynlighed være meget krympede og foldede i deres første led. Dette problem kan heldigvis afhjælpes med hammer tæer snøremetoden.

Funktionen af denne metode til at binde løbesko er at løfte meshen over dine storetæer. Det giver dig bedre plads og mindsker risikoen for blå tånegle.

2) Hæl lås – til dig, hvis hæl rutcher rundt

Hællåsen er en kendt snøreteknik. Jeg vurderer at det er den anden mest udbredte måde at binde løbesko på. Den hyppigst anvendte er den traditionelle snøring. Hællåsens funktion er ganske simpel. Den giver dig bedre pasform omkring din hæl således at du opnår et tæt fit omkring din hæl. Det betyder at dine fødder ikke rutcher rundt i skoene, men at de sidder stramt fast omkring foret. Det reducerer risikoen for vabler væsentligt. Slut med vabler i hælpartiet.

3) Høj svang – relevant for løbere med høj svang

Har du en høj svang vil du med garanti have oplevet udfordringer i forhold til valg af løbesko. Men alene ved at ændre din snøreteknik, kan du mindske store dele af de udfordringer du har som løber med høj svang. Har du en høj svang vil du typisk opleve et kraftigt pres på overdelen af dine fødder. Du presser og irriterer nerverne unødvendig meget. Det kan du reducere med høj svang snøre metoden.

Video: foreslag til gode måder at binde løbesko på

Mange binder deres løbesko forkert. Eller mindre godt, bør man nok sige. I videoen gennemgås inspiration til hvordan du kan binde dine løbesko således at dine sko sidder bedre.

Kender du udtrykket at benytte en snørelås til dine løbesko? Det er betegnelsen for en måde at binde dine løbesko på. Jeg bruger det selv, og er utrolig glad for måden at binde skoene på. De sidder bar’ godt!