Pronation løbestil

alt viden samlet om pronationKender du din løbestil? Her er en guide til pronation løbestil, som er den mest udbredte type af løbestil hos danskerne. Brug guiden, og køb dine løbesko efter din løbestil.

Lær hvordan pronation fungerer

Først og fremmest skal det klarlægges at du kan komme ud for at læse om pronation med brug af forskellige ordvalg. Som du kan se på billedet ovenfor, er en typerne af termer at bruger 1) underpronation 2) normal pronation og 3) overpronation. Den anden type af termer der bruges er 1) supination 2) neutral 3) pronation. Om det er den ene type af termer eller den anden, der er mest korrekt er underordnet – det er blot rart at vide at fx underpronation og supination er to ord for det samme. På samme vi gælder det med neutral og normal pronation, og sidst med overpronation og pronation. Det forvirrende opstår i og med at konstruktionen normal pronation, nemt kan forstås som overpronation, eller blot pronation. I denne artikel bruges supination, neutral og pronation.

Infografik over løbestil

Pronation fungerer således at efter at du har landet på hælen, som langt de fleste løbere gør, vil din fod rulle hen over svangen. Her vil du opdage at din ankel falder indad. Det kaldes pronation. Hvis du finder dine gamle og udtrådte løbesko frem, vil du hurtigt kunne se om du har pronation. Det typiske slid for pronationsløbere er på ydersiden af skoen.

pronation løbestil

Laver alle mærker løbesko til pronation?

Cirka 80% af alle danskere har pronation løbestil, 18% har neutral løbestil og 2% har supination løbestil. Derfor er det ganske naturligt at langt størstedelen af de løbesko du finder på hylderne i Danmark er til pronationsløbere. Det betyder samtidig at langt de fleste mærker laver løbesko til pronation – her er nogle udvalgte:

  • Adidas
  • Asics
  • Brooks
  • New Balance
  • Nike
  • Mizuno
  • Saucony