Løbetrends 2016 | Løb er ikke bare løb

kender du alle løbetrends?

 

Kender du det, at der hele tiden dukker nye begreber og trends op. Det kan være på arbejdet, det kan være i strikkeklubben, men det kan bestemt også være med hensyn til løb og træning.
Vi har nedenstående samlet et lille udpluk af de tendenser som vi har set i 2016. Nogle vil du kunne genkende fra tidligere år, det ved vi godt. Nogle løbe-trends er jo “opfundet” for mange år siden, men blomster først nu.

Wearable running

Vi lever i en tid af teknologi, og det gælder selvfølgelig også når vi løber.

Wearables kan vel frit oversættes til bærbart udstyr. Altså udstyr du påtager dig inden du skal ud og løbe. Udstyr der har til hensigt at fortælle dig hvor, hvordan og hvorfor du har det som du har.
Der findes nærmest ingen grænser i dag for hvad du kan få af udstyr som kan fortælle dig dit og dat og lidt til.

Derfor var det måske også mere på sin plads at vi oversatte wearables til “Smart Wear” For hensigten fra massere af producenter i denne teknologi verden er at fremstille smarte ting som du kan “koble på” og derved få en effekt ud af det i real time eller efterfølgende til bearbejdning. Af producenter kan vi nævne, Garmin, FitBit, SHFT og Polar. Dette er blot en lille del af et kæmpe marked.

Selve begrebet “Wearables Running” dækker egentlig over de fleste løbere i dag, det betyder at vi her snakker om de løbere der på den ene eller anden måde bruger udstyr til måling af diverse data. Wearables, Smart Wear eller bare udstyr, kært barn har mange navne, men vi kommer ikke uden om at mange mange løber investere tusindvis af kroner i sådanne apparater, og kun en brøkdel bruger det som de skal.
Af de mest anvendte data, som løbere bruger fra wearables kan nævnes: Distance, tid, tempo. Men der findes masse af andet data som du kan hive ud af disse små vidundere. Er du til mere avanceret måling, så er der også nogle af dem der kan måle både skridtlængde, hvor meget afsæt du har pr. skridt samt hvor meget udfald din overkrop har når du løber. Er vi over i den form for data, så er vi over hvor det bliver lidt nørdet, og der skal man virkelig kunne lide at gennemgå data og optimere ud fra det.
Alligevel kaster mange tusind dansker masser af penge efter wearables som kan disse ting, uden at vide hvad de skal stille op med dem.

Den gode side af wearables er helt klart at det er store motivations maskiner, som hjælper dig til at forbedre dig, og derved også forbedre din form. Stort set alle løbere der har prøvet det, kender den der fede følelse af at være foran sin egen tid, og derved får man lige kræfter til de sidste kilometer på turen. I den retning er et wearabel en fantastisk trænings makker.

Et spørgsmål man kunne stille sig selv – kan 7/10 danskere ikke nøjes med at bruge deres mobiltelefon?

Naked running – back to basic

Det lyder måske nok lidt frækkere end det egentlig er. Begrebet er sjovt nok opstået i en tid hvor teknologien, og ikke mindst wearables brager frem i løbeverdenen. Men nogle ønsker sig mest af alt en fredelig løbetur, en løbetur som i de gode gamle dage, hvor det kun var få udvalgte der havde råd til at løbe med smart teknologi.

“Det tæller dobbelt når jeg poster det på Facebook” det citat findes blandt andet ikke i “Naked running” For du tager din løbetur nøgen. Og med nøgen forstås uden teknologi, du har selvfølgelig stadig dit løbetøj på.
Er du typen som SKAL dele din træning, få dine (fortjente) likes og måske lige skal tilføje et billede af dig selv storsvedende efter endt løbetur, så er du ikke typen der passer ind i naked running.

Du løber ud i naturen, fuldstændig blottet for digitale hjælpemidler og andet teknologi. Du løber for at løbe. Du mærker efter på din krop, er jeg træt nu? nej det er jeg ikke, nå så løber jeg lidt videre. Du behøver ikke et pulsur, en mobiltelefon eller et andet wearabel til at fortælle dig om du er træt. Mærk efter i egen krop, og er benene trætte, så er det nok ved at være på tide at du stopper. Ingen slaveri af pulsuret der fortæller dig at du SKAL altså løbe 5 kilometer mere i dag, for det er planen.

Mange løbere kommer til at være en del af “Naked running” helt ubevist. Rigtig mange løbere prøver at ramme muren – det sted hvor motivation og gejst er helt forsvundet. Der anbefales rigtig mange i retning af “Naked Running”. Løb, lunt eller gå dig en tur i eget tempo. Nyd naturen, og fortæl dig selv at det er okay at lave et stop eller to undervejs. På den måde bygger man sin løbe motivation op igen, og lysten til at løbe vender langsomt tilbage. DET er “Naked running”

 

ocr og forhindringsløb

 

Løb er ikke bare løb. Forhindringsløb skal der til

Forhindringsløb er som sådan ikke et nyt fænomen, men der bliver hele tiden udviklet på det. Og i 2016 har en sportsgren som OCR, eller vi må hellere passe på med at kalde det en registreret sportsgren endnu, for det der det ikke, men de kæmper for det. OCR står for Obstacle Course Running, og går i bund og grund ud på at løbe X antal kilometer, og kommer igennem X antal forhindringer. Der hvor OCR skiller sig lidt ud i forhold til andet forhindringsløb er på udfordringerne som er lagt ind i løbene. Det kan være stort set alt du kan rende ind i. Du kan komme ud i reb-klatring, du kan komme ud i dæk-skub og du kan sågar også blive sat til at svinge dig ud i et tov og sparke til en klokke. Kun fantasien sætter grænser.
OCR er til multi atleten. Derfor er der rigtig mange tidligere og nuværende crossfit’ere der tager det næste naturlige skridt mod OCR løb. Når du dyrker OCR eller løber OCR løb, så er det ikke nok bare at være hurtig på benene, faktisk bliver det lige pludselig en bi-ting i den samlede øvelse. OCR er styrke, balance og teknik. Og det som gør det så forbandet udfordrende, er at det er ikke et sted du skal have styrke, det er hele vejen rundt. De udfordringer du møder stiller krav til styrke i hele kroppen.

OCR er en ting, men tendenser viser at flere og flere løbere slår over på noget løb med lidt flere udfordringer i. Det behøver ikke være OCR, som er på den lidt mere ekstreme side, der findes masser af andre og mindre former for forhindringsløb.

Forhindringsløb er ikke nyt, men i 2016 har vi set de lidt mere ekstreme forhindringløb blomstre lidt mere. Løberne vil gerne mere med deres løb end bare at løbe lige ud.

 

crossløb i mudder

 

Crossløb – trailløb i forklædning

Hvis du skulle være i tvivl, så vil jeg mene at ordet crossløb egentlig bare er trailløb som du kender det. Ved bare ikke om trailløb ikke lød sexet nok. Men alfa omega er at crossløb er præcis det samme som det du kender som trailløb. Det er en løbetur i det fri, i kuperet terræn, smalle stier, hurtige vendiger, og høj intensitet. Præcis som du kender det.

Selvom det nu bliver kaldt crossløb, så er det ikke blevet mindre populært. Flere og flere bruger crossløb om vinteren som alternativ til det almindelige løb på landevej.
Flere vil gerne ud i naturen og få pulsen endnu højere op. Det er crossløb en garant for.

At komme ud i naturen er super behageligt i sig selv. Men grunden til at mange bruger dette vinterløb som afveksling er at du træner nogle andre ting og igen, det virker som et perfekt afbræk i den almindelige løbetræning.
Du træner i den grad din puls når du suser op og ned af bakker, du træner dine ankler og led når du laver hurtigere og mere markante vendinger i skoven, du har bedre mulighed for at holde varmen “inde i skoven”

Derfor er trailløb populært…. Nå nej undskyld, det hedder crossløb..

Løbeklub eller løbefællesskab ?

Er det ikke det samme vil du så nok spørge. Både ja og nej. En løbeklub er som du nok ved et sted hvor man melder sig ind, betaler noget kontingent, og løber sammen 2-3 gane om ugen.

Men hvad er så løbe fællesskab.?

Det er et lidt anderledes begreb som vinder mere og mere frem, og især i 2016 har jeg personligt hørt om flere og flere af disse setups. Det kan også siges med et andet ord, business running. Mange firmaer har i flere år lavet eksempelvis fredagsløb for deres medarbejdere, som i bund og grund var en fælles løbeturtur i arbejdstiden med sine kollegaer. Men løbe fællesskab, eller måske skal vi kalde det løbe networking vinder mere terræn. Det er grupper der kombinere det at løbe og få motion med et forretningssynspunkt. Det kan eksempelvis være en gruppe af folk indenfor en bestemt branche der mødes 1 gang om ugen til en løbetur. På løbeturen udveksles der så alt fra arbejde til fritids input. Du kender det måske lidt fra det koncept der hedder “Walk and talk”

“Skyder” du den rigitge fart når du løber

En anden trend i løberens verden er Biathlon. At arbejde med sin puls, at skærpe sin koncentrations evne når og mens du løber. Du kender det var skiskydning. Biathlon er populært sagt skiskydning i løbesko. Og kort og godt er konceptet det samme. Du løber en given distance, rundstrækning eller måske stjerneløb, og ind imellem løb der lægger du en gang skydning.
Det sætter kæmpe store krav til din koncentrationsevne, og ikke mindst dit arbejde med din puls. Når du har løbet og pulsen er meget høj, så skal du indenfor ganske kort tid omstille kroppen til at nu skal du have en rolig puls og kunne ramme det definerede mål. Det er super sjovt og meget afvekslende. Og så er det faktisk en del sværere end du tror.

Du kan læse mere om biathlon her

 

city-trail

 

Citytrail, kombiner natur og byliv

En trend der mest af alt bliver dyrket i de lidt større byer. I hvert fald de byer der er store nok til både at kunne tilbyde pulverisernede byliv, og en fredelig natur (parker, skovområder m.m.)
Så går det ganske simpelt ud på at det almindelige løb kombineres med naturløb. At kalde det decideret trail er måske lige at få til yderligheder, men selvfølgelig, du kan jo i masser af byer komme til at løbe i kuperet terræn, på smalle stier m.m.

Hvis vi kigger nøgternt på det almindelig løb i citytrail trenden, så er der her lagt op til at det skal være det hurtige og fikse løb. Så tempoløb, måske endda med indlagte intervaller.
Hvis man har muligheden for at løbe citytrail, så er det en fantastisk træningsform. Du træner rigtig mange muskler på den måde, og du arbejder rigtig godt med din kondition og din hjertefrekvens.

Citytrail er blandt andet kendt fra mærket Salomon. De udvikler løbesko med henblik på den for for kombinations løb. Deres Sonic Citytrail serie er unik på sit område. Og deres S-lab Sonic er virkelig en let løbesko der har et fantastisk greb i mange forskellige underlag.

About the Author:

En passioneret løber der elsker at nørde med både løbesko, og selvfølgelig også alt det fysiologiske omkring det at løbe.Ja, jeg har rigeligt med løbesko, det siger min kone i hvert fald. Men jeg kan altså ikke lade være.....

Skriv en kommentar