Undersøgelse: Analyse af halvmarathon resultater

Ny undersøgelse fra september 2014 konkluderer hvordan samtlige løbere på tværs af aldersgrupper, køn og niveau ikke formår at få det mest optimale ud af deres halvmarathonløb. Baseret på 27.024 halvmarathonløbere konkluderer undersøgelsen at den gennemsnitlige løber tilbagelægger sidste del af halvmarathonløb 12% langsommere end de første kilometer. Desuden konkluderes det at særligt langsomme løbere ikke formår at disponere løbet ordentligt og ender ud med at løbe sidste halvdel af løbet op til 40% langsommere end første del.

Om undersøgelsen

Det er iloebesko.dk, der står bag undersøgelsen, som er baseret på 27.024 resultater og 135.120 tider fra VM i halvmarathon. Data underbygges desuden af resultater fra 28.485 tider fra BT Halvmarathon. Undersøgelsen er sat iværk for at belyse manglende disponering af kræfterne i forbindelse med langdistanceløb.

Udvalgte resultater

Gør som Eliten

Selvom eliten fra tid til anden løber taktisk, er der ingen tvivl om at de er nøjagtige når det kommer til hvilket tempo der skal ligges ud i og hvilket tempo der kan holdes gennem et halvmarathon. Eliten forsøger som udgangspunkt at løbe sidste halvdel af løbet i præcis samme tempo som første del af halvmarathonet. Løber du sidste del af et løb hurtigere end første del er der tale om negativ split – et tilfælde som ofte ses ved eliten, herunder også ved VM i halvmarathon, hvor størstedelen af top 10 herre og top 10 damer løb negative splittider mens motionisten gennemsnitlig løb en positiv splittid på 12%. Herunder ses elitens hastighed på sidste del af løbet i forhold til første del.

Undersøgelse Eliteløbere til halvmarathon - af iloebesko.dk

Det er tydeligt at top 10 mænd og kvinder kender deres niveau til mindste detalje og kommer meget tæt på et neutralt split. Nedenfor ses eksempelvis gennemsnitshastigheden for top 3 mænd for 5 km, 10 km, 15 km, 20 km og den fulde halvmarathondistance. Tempoet varierer maksimalt 4,6% fra gennemsnittet, hvilket kan skyldes udsving i vindforhold og mindre stigninger.

Undersøgelse  eliteløbere hastighed under halvmarathon - af iloebesko.dk

Det vil alt andet lige være mest optimalt for løberen, uanset distance, at presse sig selv akkurat så meget at sidste halvdel af et løb løbes i samme tempo som første halvdel.

Kvinderne er de klogeste løbere

En af undersøgelsen mest interessante resultater var at kvinderne (n=9.323) gik 1) 9,5%, 2) 13,4% eller 3) 14,4% mindre ned end mændene (n=17.504) alt efter om der måles for 1) 10-20 km i forhold til 0-10 km, 2) 15-20 km i forhold til 0-5 km eller 3) 20-21,1 km i forhold til 0-5 km.

Undersøgelse herre og damer til halvmarathon

De yngste løber mest økonomisk

En af undersøgelsens hypoteser var at mænd, herunder særligt yngre mænd, ville på grund af øget risikovillighed og en overvurdering af egne evne ligge for hårdt ud. Undersøgelsens store overraskelse var at netop det yngste publikum var bedst til at holde fokus og ikke blive overamtiøs. Grafen nedenfor viser for hver gruppering fordelt på køn og aldersgruppe hvordan faldet i hastigheden har udviklet sig fra løbets første del til den afsluttende del.

Undersøgelse aldersgrupper og hastighed - af iloebesko.dk

Jo hurtigere en løber, desto bedre styr på tempoet

En væsentlig del af træningen op til et halvmarathon bør være at bestemme et realistisk tempo, som løberen estimerer vedkommende kan holde hele løbet igennem. Er erfaringerne med halvmarathondistancen ikke eksisterende, kan det være udfordrende at bestemme et tempo på forhånd. Hypotesen i undersøgelsen af sluttiden målt op mod ændringen i hastighed over tid var at jo mere træning løberen har udført, desto bedre kendes et korrekt konkurrencetempo. Dette bekræftede undersøgelsen i og med at løbere der kom under 1 time og 30 minutter kun mistede 3% på sidste del af ruten sammenlignet med løbere langsommere end 3 timer og 30 som i gennemsnit mistede mere end 10%.

Undersøgelse sluttid og hastighed på halvmarathon

Der var mange andre interessante konklusioner fra den omfattende undersøgelse – dog er ovenstående de mest interessante. Ønsker du at fordybe dig yderligere, kan du downloade data og billeder fra undersøgelsen herunder.

 

Download undersøgelsen
Data er ejet af iloebesko.dk og må ikke benyttes uden reference til iloebesko.dk eller efter aftale med iloebesko.dk.
Hent billeder som ZIP-fil.
Download undersøgelse (EXCEL)

 

Sådan optimerer du dit halvmarathon

Går du først kold, er det nærmest umuligt at øge tempoet igen. Gør hvad du kan for at forberede dig på de udfordringer og det tempo du skal ligge i. Et par gode råd fra løbeekspert og tidligere konkurrenceløber Jens Jakob Andersen:

  1. Skru ned for begejstringen i starten af løbet. Det forringer din sluttid at løbe over evne i starten
  2. Find et realistisk tempo du mener du kan holde hele vejen og følg det fra start.
  3. Har du udfordringer med at holde det rigtige tempo, anbefaler jeg at du træner mange kilometer i dit estimerede tempo ved halvmarathonløbet.
  4. Mærker du en pludselig udmattelse på løbet, er det vigtigt at du justerer tempoet med det samme og ikke forsøger at holde et urealistisk højt tempo.

Nogle af udfordringerne opstår i forbindelse med selv konkurrnecen, mens andre kan undgås ved at vælge et godt halvmarathon løbeprogram og få trænet de nødvendige pas.

Undersøgelsen er udarbejdet af iloebesko.dk

iloebesko.dk er en forbrugerguide med fokus på anmeldelser af løbesko og publicering af videnskabelige undersøgelser omkring løbetræning. Projektet er iværksat af Jens Jakob, tidligere konkurrenceløber. Du kan læse mere om iloebesko her. De mest populære anmeldelser er fra Nike, New Balance, Asics og Adidas.